Druk op restwaardes (RV), opkomende Chinese merken, stijgende winstgevendheid en het belang van batterij-elektrische voertuigen (BEV). Autovista24-journalist Tom Hooker analyseert hoe en waarom het landschap van de verkoop van tweedehands auto’s verandert.
Brancheverenigingen, auto-experts en vertegenwoordigers van autofabrikanten kwamen samen in Frankfurt voor de Used Vehicle Retail Summit. Onderwerpen waren onder meer de huidige RV-trends, consumentenvertrouwen en de verkoop van BEV’s.

Restwaardetrends in Europa
Christian Schneider, contentdirecteur bij EV Volumes, legde uit hoe de RV’s de afgelopen jaren in Europa zijn veranderd. “Tijdens de pandemie, door alle leveringsproblemen, waren veel mensen blij dat RV’s omhoogschoten,” aldus Schneider.
“Maar in de afgelopen twee jaar hebben we gezien dat RV’s dalen in bijna alle brandstoftypen en in de meeste Europese landen. Ze keren lichtjes terug naar het niveau van vóór de pandemie, maar zijn in veel regio’s nog steeds hoger.”

“Vraag en aanbod komen meer in balans. Maar er is ook veel economische druk. Dat heeft uiteraard invloed op RV’s. Voor 2025 en 2026 verwachten we geen verbetering van die druk.”
Stijgende prijzen
Schneider waarschuwde ook voor het effect van Amerikaanse importtarieven. “Als de 25% heffing blijft na juli, zullen Europese auto’s in de VS duurder worden. Daardoor zal de export naar de VS dalen.”

“Autofabrikanten moeten hun voertuigen ergens kwijt. Dat betekent dat het aanbod van Europese merken in Europa zal toenemen, in de komende maanden en jaren. Voor EV’s is dit minder belangrijk, omdat de elektrificatie in de VS achterloopt.”
De grootste impact zal op voertuigen met verbrandingsmotor (ICE) zijn. En als de tarieven blijven, is er extra risico voor RV’s. EV Volumes ziet ook meer verkoop van tweedehands BEV’s, maar hun RV’s dalen sneller dan gemiddeld.
Er komen meer BEV’s op de markt, vooral via leasemaatschappijen en niet via particuliere kopers. Bovendien zijn veel stimuleringsmaatregelen alleen van toepassing op nieuwe voertuigen, wat leidt tot kunstmatige overaanbod op de tweedehandsmarkt.
De groeiende invloed van China
Chinese BEV-volumes blijven naar verwachting stijgen in Europa. In 2024 hadden Chinese merken 7% van de Europese nieuwmarkt; dit kan oplopen tot 10%.
Toch blijven de RV’s van deze merken achter bij die van andere regio’s. “In Duitsland presteren Chinese merken 9 procentpunten lager dan gevestigde Aziatische, Europese of Amerikaanse merken,” aldus Schneider.

“Maar dat verschil wordt kleiner. Een jaar geleden was het verschil nog 14 of 15 procentpunten. Het imago groeit, maar dat kost tijd – zeker bij tweedehandskopers.”
In Spanje is het verschil kleiner, omdat binnenlandse merken daar minder dominant zijn dan in Duitsland.
Tweedehandsverkoop
Met lage RV’s voor BEV’s en meer aanbod, hoe kunnen dealers overleven?
Volgens AECDR-secretaris-generaal Friedrich Trosse is een betere strategie nodig om klanten te blijven betrekken.
“De tweedehandsmarkt wordt het lage inkomenssegment voor BEV’s. We krijgen nooit meer een auto als de Volkswagen Kever – betaalbaar én modern.”
Voor dealers wordt een strategie voor occasions belangrijker dan voor nieuwe auto’s.

Luis-Maria Perez-Serano, voorzitter van CARA, zei: “De tweedehandsmarkt is een enorme kans. In sommige rijpe markten is deze dubbel zo groot als de markt voor nieuwe auto’s.”
“De marges zijn hoger. Veel dealers verdienen meer aan tweedehands dan aan nieuw. En belangrijker nog: tweedehandsauto’s zijn vaak het eerste contactpunt met de klant.”
Toch is het een complex businessmodel. Een goed digitaal platform is cruciaal – inclusief online EV-batterijchecks.
Ook sprak hij over grensoverschrijdende verkoop, die nog niet efficiënt is binnen de EU. Verbetering daarvan kan voor retailers winst opleveren.
Opleiding van personeel blijft ook belangrijk bij tweedehandsverkoop en remarketing.
Gemiste kansen in de verkoop
“Ik zie nog steeds veel gemiste kansen in elk land. De verhouding nieuw vs. gebruikt is verbeterd, maar de winst zit niet langer bij nieuwe auto’s zoals vroeger,” aldus Rodrigo Ferreira da Silva, vicevoorzitter van CECRA.
Hij pleitte voor klanttoegang tot voertuiggegevens en riep op tot invoering van een Europees “car pass”.
Dit is een voertuigrapport dat kilometerstanden bevestigt bij verkoop. Het is bedoeld om tellerfraude tegen te gaan. Momenteel bestaat het alleen in België en Nederland.
Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.
Please note that this article is an AI-created translation of an original article published in English on Autovista24. In the event of any discrepancy or inconsistency between the translation and the English version, the English version always prevails.