Fuel Type: batterieelektrisch-bev

Welke EV begon 2025 als marktleider in Nederland?

Terwijl de Nederlandse markt voor elektrische voertuigen (EV’s) in januari bleef groeien, stak één model met kop en schouders boven de rest uit. Toch zou 2025 een keerpunt kunnen worden voor het land. Autovista24-redacteur Tom Geggus bekijkt de nieuwste cijfers.

Nederland is een van de leidende EV-markten in Europa, met hoge aantallen plug-in hybrides (PHEV’s) en volledig elektrische voertuigen (BEV’s). Het aantal geregistreerde plug-ins in Nederland overtreft regelmatig dat van grotere automarkten zoals Italië en Spanje.

Volgens cijfers van EV Volumes steeg het aantal PHEV-registraties in januari met 31%. Er werden 5.661 nieuwe modellen met deze aandrijflijn afgeleverd. Toch bleef de BEV het populairst; het aantal registraties hiervan was meer dan twee keer zo hoog.

In januari werden er 11.336 volledig elektrische voertuigen geregistreerd, een stijging van 38,5% ten opzichte van het jaar ervoor. En dat terwijl de bredere markt voor nieuwe auto’s juist daalde, aldus de RAI Vereniging. Hierdoor hadden BEV’s een aandeel van meer dan een derde in de totale autoverkoop van het land.


Voordelen van BEV’s in Nederland

In de EV-marktmonitor van 2024 wees brancheorganisatie BOVAG erop dat de vraag voornamelijk wordt aangewakkerd door het bedrijfsleven. Het vertrouwen onder consumenten kwam onder druk te staan door stijgende laadkosten en onvoldoende verbeteringen in laadinfrastructuur thuis.

De Nederlandse overheid verwacht dat de adoptie van BEV’s in 2025 en 2026 zal blijven groeien. Toch zullen subsidies en fiscale voordelen dit jaar een cruciale rol spelen. Eerder stimuleerden deze regelingen de marktgroei, maar aan het einde van 2024 kwam er een einde aan de subsidies.

Ook de belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM) veranderde dit jaar. Deze CO₂-gerelateerde belasting wordt geheven bij aankoop of import van een voertuig. Volledig elektrische auto’s waren voorheen vrijgesteld, maar moeten vanaf dit jaar €667 betalen.

Daarnaast krijgen EV’s momenteel nog 75% korting op de motorrijtuigenbelasting (MRB). Tussen 2026 en 2029 daalt dit kortingspercentage naar 25%.

Peter Niesink, algemeen directeur van BOVAG, pleitte voor “in ieder geval geen extra BPM bovenop het vaste bedrag en een gefaseerde afbouw van het bijtellingsvoordeel, zonder plotselinge veranderingen.”

“BOVAG zou ook graag zien dat het taboe op aanschafsubsidies verdwijnt. Deze subsidies voor particulieren kosten de schatkist relatief weinig en hebben een sterk positief psychologisch effect,” voegde hij daaraan toe.


Kia EV3 verovert Nederland

Volgens EV Volumes-cijfers van januari 2025 werd de BEV-markt aangevoerd door de Kia EV3, met 1.760 registraties. Daarmee was het niet alleen de bestverkochte BEV, maar ook de populairste nieuwe auto in Nederland.

De eerste registraties van dit model werden genoteerd in oktober 2024. Ondanks de aanvankelijk lage aantallen wist de EV3 in januari 2025 een marktaandeel van 15,5% te behalen binnen de BEV-markt.

Ruim 1.000 eenheden daarachter eindigde de Volvo EX30 op de tweede plaats met 722 registraties, goed voor een stijging van 614,9% ten opzichte van januari 2024. Het marktaandeel steeg van 1,2% naar 6,4%.

Met 523 registraties eindigde de Volkswagen (VW) ID.3 op de derde plaats. Het marktaandeel steeg met 5,2 procentpunten tot 6,4%.

Tesla bezette de vierde en vijfde plaats met respectievelijk het Model Y en Model 3. Beide modellen kenden echter een daling in registraties ten opzichte van het voorgaande jaar.

De Tesla Model Y zag de leveringen dalen met 57,7% tot 483 eenheden, goed voor een marktaandeel van 4,3% (9,3 procentpunten lager). Het Model 3 volgde met 432 registraties, een daling van 5,7%. Het marktaandeel zakte van 5,6% naar 3,8%.


Volkswagen Groep goed vertegenwoordigd

In totaal claimde de Volkswagen Groep vier plaatsen in de top 10. De Audi Q4 e-tron eindigde op de zesde plaats met 362 registraties, een stijging van 115,5% ten opzichte van januari 2024. Het marktaandeel bedroeg 3,2% (+1,2pp).

De Volvo EX40 daalde met 65,7% naar 350 registraties, wat het marktaandeel deed zakken van 12,5% naar 3,1%. De Hyundai Inster eindigde op de achtste plaats met 330 registraties. Deze nieuwe BEV betrad de markt in december 2024 en behaalde een marktaandeel van 2,9%.

De Audi Q6 e-tron volgde op korte afstand met 329 registraties en eveneens een marktaandeel van 2,9%. De eerste registraties van dit model in Nederland dateren van juni 2024. De VW ID.4 sloot de top 10 af met 293 registraties, goed voor 2,6% marktaandeel (tegenover 0,2% een jaar eerder).


Skoda maakt vaart in PHEV-markt

De Skoda Kodiaq, die in april 2024 op de Nederlandse markt verscheen, leidde de PHEV-markt in januari met 525 registraties en een marktaandeel van 9,3%. De Ford Kuga kwam op de tweede plaats met 460 registraties, een stijging van 35,7% ten opzichte van vorig jaar. Het model vertegenwoordigde daarmee 8,1% van de PHEV-markt (+0,3pp).

De Volvo XC60 volgde op de voet met 458 registraties, een stijging van 92,4%, goed voor 8,1% marktaandeel (was 5,5%). De Volvo V60 kwam op de vierde plaats met 254 registraties en een aandeel van 4,5% (+3,8pp).

De BMW 5-Serie eindigde als vijfde met 227 registraties en een marktaandeel van 4% (+3,2pp). De Hyundai Tucson en Volkswagen Golf deelden de zesde plaats met elk 200 registraties (3,5%).

De Porsche Cayenne behaalde 175 registraties (+157,4%) en een aandeel van 3,1% (+1,5pp). De Mercedes-Benz GLC eindigde negende met 165 registraties (-18,3%) en een marktaandeel van 2,9% (was 4,7%).

Tot slot noteerde de Skoda Octavia 147 registraties in januari, een stijging van 47% ten opzichte van vorig jaar, goed voor 2,6% marktaandeel (+0,3pp).

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Please note that this article is an AI-created translation of an original article published in English on Autovista24. In the event of any discrepancy or inconsistency between the translation and the English version, the English version always prevails.

Hebben de voorlopige tarieven de verwachtingen voor EV’s in Europa verlaagd?

Hoe hebben de voorlopige tarieven op Chinese batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) de voorspellingen voor Europese elektrische voertuigen (EV) beïnvloed? Autovista24-redacteur Tom Geggus spreekt met Neil King, hoofd prognoses bij EV Volumes (onderdeel van J.D. Power), in een nieuwe podcastaflevering.

Het voorspellen van de wereldwijde markttrajecten van BEV’s en plug-in hybrides (PHEV’s) is niet eenvoudig. De variabelen omvatten economische trends, huidige conflicten, industrietendensen en klantvertrouwen.

Protectionistisch beleid, zoals invoertarieven, wordt wereldwijd steeds vaker besproken en toegepast. Daarom vormt dit soort beleid een belangrijke factor om rekening mee te houden bij het beoordelen van de potentiële prestaties van EV-markten.

Hoe hebben de voorlopige tarieven van de Europese Commissie op in China geproduceerde BEV’s de verwachtingen beïnvloed en zullen ze de groei belemmeren? Gaan autofabrikanten hun prijzen verhogen en welke andere strategieën kunnen ze gebruiken?

Abonneer je op de Autovista24-podcast en beluister eerdere afleveringen op Spotify, Apple en Amazon Music.

Aantekeningen weergeven

Hoe hebben de wereldwijde voorspellingen voor EV’s gereageerd op de sterke tegenstand?

Europese Commissie bevestigt voorlopige tarieven op BEV’s geproduceerd in China

Chinese BEV’s worden geconfronteerd met nieuwe voorlopige EU-tarieven bovenop de bestaande rechten

Betekent dit het einde voor de nieuwe BEV-markt in Europa?

Hoe kan de BEV-markt in Europa worden aangewakkerd?

De voorspelling

In zijn laatste prognose schetste King zijn verwachtingen voor de wereldwijde markten voor lichte voertuigen. Deze prognose betreft zowel personenauto’s als lichte bedrijfsvoertuigen. Tegen het einde van dit jaar mag Europa een algemene jaarlijkse groei verwachten van 2,6% meer registraties.

Hoewel dit lager is dan de voorspelde stijging van 3,1% in maart 2024, is het wellicht verrassend dat de markt naar verwachting zal blijven groeien. Vooral EV’s krijgen momenteel veel tegenstand in Europa.

Dit betekent onder andere dat markten voor nieuwe auto’s krimpen of een einde maken aan aankoopstimuleringen. In Duitsland werd eind vorig jaar plotseling het programma ingetrokken, terwijl in Frankrijk de lijst werd aangepast van in aanmerking komende voertuigen. Ook in Zwitserland werd de vrijstelling van 4% invoerbelasting voor BEV’s volledig afgeschaft.

Autofabrikanten kunnen dit jaar ook onder hun voorgeschreven CO2-limieten blijven zonder dat ze meer EV’s hoeven te verkopen. Dit heeft ertoe geleid dat hun aandacht momenteel zou kunnen terugkeren naar benzine- en dieselmodellen, die doorgaans winstgevender zijn.

Daarom wordt voorspeld dat de verkoop van EV’s dit jaar met 4,9% zal toenemen, ondanks de verwachte tragere groei voor de bredere markt. Dit betekent dat BEV’s en PHEV’s samen 21,8% zouden uitmaken van alle verkopen van nieuwe lichte voertuigen in Europa.

Het tariefeffect

Een van de belangrijkste aspecten van de tarieven van de Europese Commissie is dat deze vooralsnog voorlopig zijn, waardoor de effecten ervan nog niet duidelijk zijn. De definitieve rechten zullen naar verwachting begin november worden aangekondigd. Daarvoor zal de Commissie de gesprekken met Chinese functionarissen voortzetten.

Reuters meldde dat de Chinese regering zich ook tot het geschillenbeslechtingsmechanisme van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) heeft gewend. Het Chinese ministerie van handel stelde dat de voorlopige bevindingen van de EU geen feitelijke en juridische basis hadden. Daarnaast hoeven autofabrikanten momenteel alleen bankgaranties te verstrekken.

“De invoerrechten zelf zijn eigenlijk niet van belang”, zei King. “Het is alleen indien en wanneer ze een impact hebben op de prijzen. Als de OEM’s hun impact doorberekenen aan de consument via hoge prijzen. Dan pas zien we een impact.”

Momenteel heeft de overgrote meerderheid van de autofabrikanten hun prijzen nog niet aangepast. Zelfs als de rechten definitief worden, kunnen autofabrikanten verschillende strategieën gebruiken. Voor sommigen zal het haalbaar zijn om eventuele extra kosten op te vangen in plaats van een prijsstijging door te berekenen.

Autofabrikanten kunnen ook profiteren van de voorraad die al naar de regio is verscheept en geïmporteerd. Op de lange termijn kunnen autofabrikanten er ook voor kiezen om modellen lokaal te produceren. Dit zou niet alleen invoertarieven vermijden, maar er ook voor zorgen dat EV’s hun emissies tijdens hun levensduur laag kunnen houden.

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.