News

Tesla verovert de top twee positie in Nederland in november

Autovista24 | 03 jan 2024

Over de auteur

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Tesla’s Model Y en Model 3 claimden in november 2023 de leidende posities in de groeiende markt voor elektrische voertuigen (EV) in Nederland. José Pontes, data director bij EV-volumes.com, staat stil bij het succes van het merk en de concurrentie. 

In Nederland reden in november maar liefst 12.902 EV’s op de weg, bestaande uit batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride voertuigen (PHEV’s), een stijging van 34% ten opzichte van vorig jaar. Dit was grotendeels te danken aan een stijging van 41% van het aantal registraties van BEV’s, goed voor een kleine 10.000 exemplaren. 

Deze stijging betekende dat BEV’s die maand 34% van de Nederlandse markt voor nieuwe auto’s vertegenwoordigden. In combinatie met PHEV’s waren EV’s goed voor 46% van de Nederlandse registraties in die maand. Hierdoor bleef het marktaandeel van plug-in’s in de eerste 11 maanden van 2023 43%, waarbij BEV’s goed waren voor 30%. 

Rekening houdend met alle aandrijflijntypen waren er in november 28.256 registraties in het land. Van de zes populairste modellen waren er slechts twee zonder plug-in versie. Dit waren twee kleinere modellen, de Kia Picanto op de tweede plaats en de Volkswagen (VW) Polo op de vijfde. 

De overige modellen waren volledig elektrisch of sterk geëlektrificeerd. De Tesla Model Y kwam op de eerste plaats, daarna Model 3 op de derde plaats, de Volvo XC40 op de vierde en de Kia Niro op de zesde. Dit bevestigt nogmaals de geavanceerde elektrificatie van de bovenste helft van de markt en de matige situatie aan de meer betaalbare kant. 

Tesla bereikt top twee 

In november veroverde Tesla de eerste twee plaatsen op de Nederlandse EV-markt. Model Y heroverde de leiding van de Volvo XC40, die in oktober de nummer één positie opeiste, terwijl Model 3 profiteerde van zijn opfrisbeurt en de tweede plaats opeiste. De XC40 zakte naar de derde plaats, terwijl de Kia Niro de maand eindigde op de vierde plaats. 

De MG4 eindigde de maand op de vijfde plaats, terwijl de MG ZS EV het tot de 20e plaats schopte en de MG5 net buiten de lijst viel met 116 registraties. Dit weerspiegelde opnieuw een positieve maand voor het merk en liet zien dat het meer te bieden heeft dan alleen de populaire hatchback (vijfdeurs). 

De Skoda Enyaq, die op de zesde plaats eindigde, bevestigde zijn populariteit en zijn status van bestseller binnen de VW Group. BMW had ook een positieve maand, want de i4 fastback en de iX1 crossover eindigden respectievelijk op de zevende en achtste plaats. 

Volvo's S/V60 PHEV's boekten 253 registraties, een nieuw record in meer dan drie jaar. De autofabrikant plaatste ook de XC60 PHEV op de 18e plaats en de C40 op de 16e plaats, dankzij de vernieuwde specificaties. De Polestar 2, die ook een update heeft gekregen, eindigde op de 14e plaats. 

Buiten de top 20 bereikte de herziene Hyundai Kona EV 145 registraties. Ondertussen zag Mercedes-Benz zijn twee compacte EV's drie cijfers scoren. De EQA registreerde 140 exemplaren, het beste resultaat in 23 maanden, en de EQB behaalde 102 exemplaren. 

Er was volop activiteit in het marktsegment. Hoewel Audi dit deel van de Nederlandse markt ooit domineerde met zijn e-Tron en Q8 e-Tron, zou dat wel eens kunnen veranderen. In november noteerde de G9 van XPeng 72 registraties. 

De Chinese SUV is scherp geprijsd, vanaf € 58.000, slechts € 13.000 meer dan de kleinere Tesla Model Y Standard Range en € 44.000 minder dan de Tesla Model X van vergelijkbare grootte. Een volledig geladen G9 AWD Performance-versie wordt verkocht voor € 72.000, € 30.000 minder dan Model X. 

Wellicht nog belangrijker voor de Audi Q8 e-Tron waren de 116 registraties van de Kia EV9 in slechts zijn tweede maand op de markt. Vanaf € 68.000 heeft dit voertuig een goede prijs-kwaliteitverhouding. 

Tesla blijft aan de leiding 

Als we kijken naar de ranglijst in de eerste 11 maanden van het jaar, heeft de Tesla Model Y zijn voorsprong behouden met bijna het dubbele aantal registraties van de runner-up. De Volvo XC40 bleef in de eerste 11 maanden van 2023 op de tweede plaats staan. 

De onlangs opgefriste Peugeot e-208 op de vierde plaats en de Tesla Model 3 op de zevende plaats zouden baat kunnen hebben bij de runout van de op de derde plaats staande Lynk & Co 01 PHEV. Ondertussen klom de Kia Niro naar de vijfde plaats, waarmee hij de Skoda Enyaq voorbijstreefde. 

In de tweede helft van de tabel boekten vier modellen vooruitgang. Na een slechte maand voor de Peugeot e-2008 stegen de i4 en iX1 van BMW elk één positie, naar de 12e en 13e plaats. De Opel Corsa EV volgde op de voet en eindigde november op de 14e plaats. 

Stellantis verschuift langzaam 

In het merkklassement bleef Tesla (11,5% marktaandeel, gestegen van 11,1%) de leider in november, waarmee het zijn titel veroverde met nog een maand te gaan. 

In de race om de tweede plaats stonden BMW (8,5%, gestegen van 8,4%) en Volvo (8,5%, ook gestegen van 8,4%) nek aan nek. Op de vierde plaats blijft Peugeot (6,6%, gedaald van 6,9%) kampen met vertragingen bij de lancering van de vernieuwde EV's, terwijl de vijfde plaats wordt ingenomen door VW (6,6%). 

Wat betreft OEM's met merken gegroepeerd onder fabrikanten, is leider Stellantis (15,8%, gedaald van 16,1%) langzaam aan het dalen. Dat geldt ook voor de op de tweede plaats staande VW Group (15,5%). 

Geely-Volvo is dit jaar verder gedaald van 14,1% in oktober naar 13,9% in november. Dit is te wijten aan Lynk & Co, niet aan Volvo of Polestar. 

Tot slot won Tesla (11,5%, gestegen van 11,1%) terrein op Hyundai Motor Company (11%), terwijl BMW Group op de zesde plaats stabiel bleef met 9,6%. 

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in

Dramatisch einde tot 2023 voor Nederlandse EV-markt

12 feb 2024

December was een goede maand voor de Nederlandse voor elektrische voertuigen (EV). José Pontes, data director bij EV-volumes.com, onderzoekt de populairste merken en modellen.  Wat...

Volledig elektrische voertuigen lopen voor op plug-in hybrides in Nederland

28 jul 2023

In juni zagen we in Nederland dat batterij-elektrische voertuigen (BEV's) de voorsprong op plug-in hybrides (PHEV's) verder vergrootten. José Pontes, data director bij EV-volumes.com, bekijkt...

Welke Chinese automerken zullen slagen in Europa?

06 sep 2023

Chinese automerken richten zich op Europa om hun activiteiten uit te breiden. Dr. Christof Engelskirchen, hoofdeconoom bij Autovista Group, bekijkt welke van deze nieuwe merken...

Ja, ik wil me abonneren op de nieuwsbrief van Autovista24.

* Verplicht


Schrijf u in om de volgende e-mail te ontvangen:
Autovista24: Essentiële lectuur, data en informatie over auto's – een dagelijkse update van de nieuwe website Autovista24, dagelijks verzonden door Autovista Ltd, in het Engels

Wij gebruiken pixels in onze e-mails om na te gaan wanneer u de URL's in onze e-mails opent, doorstuurt of erop klikt. Dit helpt ons de prestaties en doeltreffendheid van onze e-mails te controleren en te meten. Wij combineren dit met de informatie die u hierboven verstrekt en uw surfgegevens, zodat wij onze marketing beter op u kunnen afstemmen en verbeteren en uw gebruikerservaring op onze website kunnen personaliseren. Door u in te schrijven, gaat u akkoord met het gebruik van uw data voor het verzenden van de geselecteerde e-mails en met het gebruik van trackingpixels. U kunt uw toestemming om onze e-mails en de bijbehorende tracking te ontvangen te allen tijde intrekken door deze link naar ons E-mail Preference Centre te volgen en uw voorkeuren bij te werken. Voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens verwijzen wij naar het privacybeleid van de Autovista Groep en het privacybeleid van Eurotax.