News

Volledig elektrische voertuigen lopen voor op plug-in hybrides in Nederland

Autovista24 | 28 jul 2023

Over de auteur

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

In juni zagen we in Nederland dat batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) de voorsprong op plug-in hybrides (PHEV’s) verder vergrootten. José Pontes, data director bij EV-volumes.com, bekijkt de nieuwste cijfers over elektrische voertuigen (EV). 

In totaal zijn er vorige maand 18.792 EV’s (BEV’s en PHEV’s) geregistreerd in Nederland. Deze plug-in voertuigen waren goed voor 45% van de markt voor nieuwe auto’s in juni en 42% in de eerste zes maanden van het jaar. Dit is grotendeels te danken aan de toenemende populariteit van BEV’s, die goed waren voor 33% van het totale aantal registraties. 

BEV’s waren goed voor 73% van de EV-markt in juni, waardoor het gemiddelde over de eerste helft van het jaar steeg naar 69%. Deze trend zal zich waarschijnlijk voortzetten in 2023 en 80% bereiken tegen het einde van het jaar. Dit zou een aanzienlijke verbetering zijn ten opzichte van de 69% in 2022, waardoor PHEV’s naar de marge worden geduwd en de dominantie van BEV’s tegen 2025 wordt bevestigd. 

Aan het eind van 2023 zullen elektrische voertuigen waarschijnlijk bijna de helft van de totale Nederlandse markt voor nieuwe auto’s uitmaken. Daarmee zou de elektrische transformatie van het land op schema liggen om voor het einde van dit decennium te worden voltooid. 

Model Y nummer één 

Met 1.778 registraties vorige maand overtrof het Tesla Model Y niet alleen de markt voor elektrische voertuigen, maar de hele markt voor nieuwe auto’s. De Peugeot e-208 EV behaalde een soortgelijke prestatie en veroverde met 1.165 registraties de tweede plaats in zowel de elektrische als de totale markt. Het model, dat drie van de vier Peugeot 208’s telt die vorige maand in Nederland zijn verkocht, deed het bijzonder goed omdat het binnenkort een grote update krijgt. 

Op de derde plaats noteerde de Tesla Model 3 een verrassende 860 leveringen, zijn beste resultaat in Nederland sinds december 2021. Daarmee werden zowel de Lynk & Co 01 PHEV als de Volvo XC40 van het podium gestoten. Volvo zag zelfs concurrentie voor de vijfde plaats van de snel opkomende Skoda Enyaq, die in juni op slechts één exemplaar achterstand eindigde met 588, de beste score van het model in 14 maanden. 

Zowel de MG ZS EV (541 eenheden) als de MG4 (497 eenheden) behaalden recordresultaten in juni. Deze laatste zou binnenkort kunnen stijgen in het klassement met twee nieuwe versies op komst. De eerste is een lange-afstandsmodel met een 77kWh-batterij, die meer dan 500 km (WLTP) kan afleggen met één lading. De tweede is een krachtige versie met dubbele motoren die de BEV in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u kan brengen. De MG4 en de ZS EV waren echter niet de enige modellen van het merk die recordresultaten behaalden, de MG5 behaalde ook 232 leveringen. 

Stellantis plaatste vier modellen in de onderste helft van de tabel, waaronder de Opel Corsa EV (11e), de Opel Mokka EV (17e) en de Citroen e-C4 EV (20e). De Peugeot e-2008 EV eindigde op de 13e plaats, waarmee de crossover zijn beste resultaat in 12 maanden behaalde. Ondertussen werd de Renault Megane EV 18e met slechts 257 eenheden, ongeveer de helft van wat de MG4 noteerde. 

Buiten de top 20 was juni getuige van de opmars van de Audi Q8 e-Tron, die 217 leveringen optekende, de grootste score van de BEV sinds zijn makeover. Ondertussen scoorde de Citroen e-Spacetourer 169 registraties, zijn beste resultaat in meer dan een jaar. De Mini Cooper EV haalde ook bijna de top 20 met zijn beste score sinds januari 2022. Met 210 registraties lag de Britse hot hatch slechts 28 exemplaren achter op de Citroen e-C4 EV. 

Ver voorop 

Als we kijken naar de eerste helft van het jaar, heeft de Tesla Model Y genoeg afstand genomen van de Lynk & Co 01 PHEV om een comfortabele voorsprong te behouden. De compacte Chinese SUV kreeg concurrentie van zijn neefje, de Volvo XC40, die slechts 156 exemplaren achterbleef. 

De Peugeot e-208 EV deed het goed in de eerste zes maanden van 2023 met 3.458 registraties. Als de overgang naar het vernieuwde model soepel verloopt, kan de Franse EV binnenkort doorbreken in de top drie. 

Ondertussen voelde de Renault Megane EV op de vijfde plaats de hitte van de op MEB gebaseerde modellen van VW. De VW ID.4 staat nu op slechts 42 eenheden achterstand en zou de Franse hatchback in juli kunnen voorbijstreven. Ondertussen steeg de Skoda Enyaq naar de zevende plaats en de VW ID.3 naar de negende. De Tesla Model 3 genoot van een piek aan het einde van het kwartaal, waardoor de Sedan vier posities steeg naar de achtste plaats. 

In de tweede helft van de tabel klom de BMW i4 naar de 13e plaats, terwijl de nieuwe iX1 crossover naar de 18e plaats steeg. Het laatstgenoemde model zal naar verwachting blijven stijgen en zou wel eens het nieuwe best verkopende model van het merk kunnen worden. 

Tot slot steeg de Peugeot e-2008 EV crossover naar de 14e plaats, terwijl de Hyundai Tucson PHEV terugkeerde op de 20e plaats. Maar de Koreaanse SUV zal deze positie waarschijnlijk niet lang vasthouden, want de MG4 staat slechts 48 eenheden achter op de 21e plaats. We kunnen verwachten dat de compacte hatch in juli de top 20 zal vervoegen en in de toekomst nog een paar plaatsen zal stijgen. 

Volvo wordt verslagen 

In het merkenklassement verloor Volvo in juni de leidende positie. Het marktaandeel daalde naar 9,4% en wisselde van positie met Tesla, dat een aandeel van 10,9% verdiende door te profiteren van zijn piek aan het einde van het kwartaal. 

Ondertussen bleef BMW (aandeel van 8%) op de derde plaats staan, terwijl Peugeot (aandeel van 6,9%) van de zevende plaats in mei naar de vierde plaats schoot, dankzij de sterke resultaten van de kleine autofamilie 208 en 2008. 

In termen van OEM's (met merken gegroepeerd) verloor leider Geely-Volvo wat marktaandeel, van 18,3% naar 16,5% in juni. Dit kwam vooral doordat Volvo en Lynk & Co een trage maand hadden. 

 Op de tweede plaats bleef Stellantis stijgen met wwn marktaandeel van 16,4 in juni, een stijging ten opzichte van 15,2% in mei, dankzij positieve prestaties van Peugeot, Opel en Citroën. 

Tesla (10,9% aandeel) profiteerde van zijn piek aan het einde van het kwartaal en klom naar de vierde plaats, Hyundai-Kia (10,5% aandeel) voorbij, terwijl BMW Group (9,2% aandeel) zesde werd. 

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in

Welke Chinese automerken zullen slagen in Europa?

06 sep 2023

Chinese automerken richten zich op Europa om hun activiteiten uit te breiden. Dr. Christof Engelskirchen, hoofdeconoom bij Autovista Group, bekijkt welke van deze nieuwe merken...

Tesla verovert de top twee positie in Nederland in november

03 jan 2024

Tesla's Model Y en Model 3 claimden in november 2023 de leidende posities in de groeiende markt voor elektrische voertuigen (EV) in Nederland. José Pontes,...

Dramatisch einde tot 2023 voor Nederlandse EV-markt

12 feb 2024

December was een goede maand voor de Nederlandse voor elektrische voertuigen (EV). José Pontes, data director bij EV-volumes.com, onderzoekt de populairste merken en modellen.  Wat...

Ja, ik wil me abonneren op de nieuwsbrief van Autovista24.

* Verplicht


Schrijf u in om de volgende e-mail te ontvangen:
Autovista24: Essentiële lectuur, data en informatie over auto's – een dagelijkse update van de nieuwe website Autovista24, dagelijks verzonden door Autovista Ltd, in het Engels

Wij gebruiken pixels in onze e-mails om na te gaan wanneer u de URL's in onze e-mails opent, doorstuurt of erop klikt. Dit helpt ons de prestaties en doeltreffendheid van onze e-mails te controleren en te meten. Wij combineren dit met de informatie die u hierboven verstrekt en uw surfgegevens, zodat wij onze marketing beter op u kunnen afstemmen en verbeteren en uw gebruikerservaring op onze website kunnen personaliseren. Door u in te schrijven, gaat u akkoord met het gebruik van uw data voor het verzenden van de geselecteerde e-mails en met het gebruik van trackingpixels. U kunt uw toestemming om onze e-mails en de bijbehorende tracking te ontvangen te allen tijde intrekken door deze link naar ons E-mail Preference Centre te volgen en uw voorkeuren bij te werken. Voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens verwijzen wij naar het privacybeleid van de Autovista Groep en het privacybeleid van Eurotax.