Article Type: News

Wat belooft de toekomst voor EV-accu’s?

Nu bestuurders overstappen van verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen (EV’s), groeien de verwachtingen voor geavanceerdere technologie. De huidige EV-accu’s voldoen voor veel pioniergebruikers, maar er is ontwikkeling nodig om een grotere markt aan te spreken.

Autovista24’s speciale inhoudsredacteur Phil Curry sprak met Doron Myersdorf, CEO en medeoprichter van StoreDot, om uit te zoeken hoe de huidige accutechnologie de markt beïnvloedt en wat er wordt gedaan om nieuwe geavanceerde energieopslagunits te creëren. Het tweetal besprak de huidige staat van de EV-markt, de technologische ontwikkeling van de startup en hoe snelladen de verkoop in de toekomst zal stimuleren.

Abonneer je op de Autovista24 podcast en beluister eerdere afleveringen op Apple, Spotify, Google Podcasts en Amazon Music.

Samenvatting tonen

Het Israëlische bedrijf StoreDot werkt aan nieuwe materialen en systemen voor EV-accu’s. De ontwikkelingen van de startup betekenen dat nieuwe accu’s binnen enkele minuten kunnen worden opgeladen, waardoor een van de belangrijkste barrières voor het gebruik van EV’s, oplaadangst, wordt weggenomen. Het bedrijf wil een ervaring bieden die vergelijkbaar is met het tanken van een benzine- of dieselauto, waardoor kopers van EV’s meer gemak zullen ervaren.

“Snelladen, of extreem snel opladen (XFC) waaraan we nu werken, vereist een laadstation dat 350 kW kan leveren en een accu die dit vermogen in korte tijd aankan, zonder veiligheidsproblemen of opwarmingsproblemen”, aldus Myersdorf. “Dit vereist een nieuwe accutechnologie en een infrastructuur die zich parallel daaraan kan ontwikkelen.

De ontwikkelingen van StoreDot vervangen het grafiet aan de anodezijde van de accu door nanodots. Deze kunnen veel sneller opladen dan de huidige grafietstructuren. Nanodots kunnen de laadsnelheid tot een factor 10 verhogen door het oppervlak van het materiaal te vergroten en de interactie tussen ionen te vergemakkelijken.

Het proces is niet zo eenvoudig als het plaatsen van nieuwe materialen in een accu, er zijn ook andere overwegingen. “Temperatuur speelt een grote rol bij accu’s, vooral als je snel oplaadt, dan is de stroom veel groter”, voegt Myersdorf toe. “We hebben het dus over honderden ampères die in het voertuig worden gepompt en we moeten ervoor zorgen dat het juiste koelsysteem daaromheen wordt geplaatst.”

De afgelopen jaren is StoreDot sterk gegroeid en het bedrijf test zijn accutechnologie nu met verschillende autofabrikanten voordat de plannen de volgende fase ingaan. Dit omvat het ontwerp van voertuigen waarbij de accu centraal staat en de garantie dat alle tests van het pakketsysteem, en niet alleen de cellen, zijn voltooid. Deze doelstelling wil het bedrijf volgend jaar halen.

Met beter ontwikkelde EV-accu’s die sneller kunnen opladen en langer meegaan, zal er ook een voordeel zijn voor de markt van tweedehands EV’s. Bestuurders die willen overstappen, maar zich geen nieuw voertuig kunnen veroorloven, weerhouden zich misschien door de mogelijke achteruitgang van oude accu’s. Maar met nieuwe technologie kan de aandrijfeenheid na enkele jaren nog steeds even efficiënt zijn als een ICE-voertuig, waardoor nog een mogelijk obstakel voor de overstap wordt weggenomen en EV’s langer op de weg blijven.

De ontwikkeling van accu’s zal in de toekomst waarschijnlijk een belangrijk onderdeel zijn van de auto-industrie en startups zoals StoreDot zullen daarbij een sleutelrol spelen. Deze bedrijven zullen moeten samenwerken met gevestigde spelers om de algehele EV-markt te verbeteren en handige opties te bieden aan zowel consumenten als bedrijven.

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.

Dramatisch einde tot 2023 voor Nederlandse EV-markt

December was een goede maand voor de Nederlandse voor elektrische voertuigen (EV). José Pontes, data director bij EV-volumes.com, onderzoekt de populairste merken en modellen. 

Wat betreft batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride voertuigen (PHEV’s), werden er in december 2023 in totaal 13.795 EV’s geregistreerd. Dit resulteerde in een marktaandeel van 52% voor plug-in technologie, waarmee het de dominante aandrijflijn van het land is. BEV’s alleen al waren goed voor 42% van de registraties. 

Het marktaandeel van EV over het hele jaar kwam uit op 44%, tegenover 35% in 2022. BEV’s maakten 31% uit van de totale registraties in het jaar, een stijging van acht procentpunten ten opzichte van vorig jaar. Deze volledig elektrische modellen vertegenwoordigden 71% van de EV-markt in 2023. Dit was een lichte verbetering vergeleken met het resultaat van 68% in 2022, maar nog steeds ver verwijderd van de 82% in 2020. 

De EV-markt heeft een voortdurende groei laten zien. Het zou zelfs 100% BEV-registraties kunnen bereiken voordat het EU-mandaat voor het verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s in 2035 van kracht wordt. 

Er wordt een kleine terugval in de verkoop verwacht in het eerste kwartaal van dit jaar, in lijn met eerdere marktprestaties. Er wordt echter verwacht dat de EV-markt in het tweede kwartaal weer zal aantrekken en tegen het einde van 2024 een marktaandeel van meer dan 50% zal hebben. 

EV’s leiden de Nederlandse markt 

Tesla veroverde de bovenste twee plaatsen in de EV -ranglijst van december, terwijl BEV’s vijf posities bemachtigden in de top 10 van het land. Het model Y was koploper met 1.507 leveringen, terwijl het opgefriste Model 3 de tweede plaats innam, met slechts 14 eenheden voorsprong op de Volvo XC40. 

Buiten de top drie eindigde de populaire MG4 in december op de vierde plaats met 576 exemplaren, waarmee de populariteit van de hatchback in Europa werd bevestigd. De race om de vijfde en zesde plaats werd beslist door slechts één voertuig: de BMW iX1 werd 555 keer geleverd, terwijl de Volkswagen (VW) ID.4 de maand afsloot met 554 geregistreerde voertuigen. 

BMW had een sterke maand, waarin de i4 in december op de achtste plaats eindigde met 414 registraties in Nederland. Ook andere modellen droegen bij aan de leveringen van de autofabrikant, zoals 150 exemplaren van de iX3, 124 exemplaren van de iX en 95 exemplaren van de i5. Deze laatste twee modellen maakten BMW tot het best verkopende merk in de full-size categorie. 

De onderste helft van de bestsellerlijst was een nek-aan-nekrace, met slechts 101 voertuigen tussen de Jeep Avenger EV op de 10e plaats en de Ford Kuga PHEV op de 20e plaats. 

De Volvo C40 eindigde de maand op de 13e plaats met 251 eenheden. De autofabrikant was een van de twee merken met een gelijke score. De S/V60 PHEV en XC60 PHEV hadden beide 192 eenheden, waarmee ze op de gedeelde 18e plaats staan, slechts één eenheid achter de Dacia Spring

De nieuwe Volvo EX30 registreerde 74 registraties in zijn eerste gedeeltelijke maand op de markt, wat betekent dat de Zweedse autofabrikant een sterk 2024 kan verwachten. Kia was het andere merk dat met twee van zijn modellen hetzelfde totaal wist te behalen in december, want de EV6 en Sportage PHEV noteerden allebei 223 eenheden. 

Hoogtepunten buiten de top 20 waren onder andere de MG ZS EV met 183 registraties en de Polestar 2 met 156 registraties. Mercedes-Benz had een positieve maand, met de EQB die in december 130 registraties noteerde, gevolgd door zijn kleinere broer, de EQA (96 registraties). Een verrassend resultaat was dat de eVito Tourer MPV van de Duitse fabrikant 86 registraties scoorde, waarmee hij andere full-size Mercedes-Benz-modellen in het land versloeg. 

Chinese autofabrikanten bleven hun intrede doen in Nederland. Terwijl de 109 registraties van de BYD Atto 3 geen verrassing waren, waren de 112 leveringen van de XPeng G9 minder verwacht. Het vlaggenschip van de XPeng SUV eindigde december op de derde plaats in de full-size categorie, net achter de BMW iX met 124 eenheden en de Audi Q8 e-Tron met 147 eenheden. 

Drie modellen voor Tesla 

De Tesla Model Y was de populairste auto in Nederland in 2023, met 12.778 registraties in de 12 maanden. Dit is de tweede keer dat de autofabrikant de toppositie in het land opeist, met een herhaling van het succes in 2019 met Model 3. 

Dit is ook het derde Tesla-model dat de EV-bestsellerwedstrijd in Nederland wint, nadat de Model S in 2017 en 2018 de titel pakte, terwijl Model 3 in 2019 zegevierde dankzij zijn algehele marktwinst. 

De diversiteit van de Nederlandse EV-markt wordt benadrukt door het feit dat sinds 2015 acht verschillende modellen de bestverkopende titel hebben veroverd. Naast de Tesla Model Y zijn dat de Mitsubishi Outlander PHEV, de VW Passat PHEV, de Tesla Model S, de Tesla Model 3, de VW ID.3, de Skoda Enyaq en de Lynk & Co 01 PHEV. 

De Lynk & Co 01 PHEV eindigde in 2023 op de derde plaats (6.109 exemplaren), niet opgewassen tegen de nummer twee, de Volvo XC40. Zijn 8.038 leveringen bestonden uit zowel BEV- als PHEV-modellen. De grootste bedreiging voor het Zweedse model in 2024 kan van binnenuit komen, omdat de EX30 de leveringen blijft opvoeren. 

De resultaten van december brachten enkele last-minute positiewijzigingen in de jaarranglijst teweeg. De Tesla Model 3 klom één positie naar de zesde plaats, terwijl de BMW iX1 naar de 11e plaats sprong en de MG4 drie posities steeg naar de 15e plaats. 

De twee modellen maken kans om in 2024 nog beter te worden. In de loop van het jaar zal de MG4 waarschijnlijk in de bovenste helft van de tabel terechtkomen. Ondertussen blijft de BMW iX1 het aantal leveringen opvoeren en zou tegen het einde van het jaar de top vijf kunnen halen. 

Dimensie bepaalt alles 

In de definitieve tabel voor stadsauto's van 2024 behaalde de Dacia Spring een verrassende overwinning op de vorige koploper, de Fiat 500e. Het model veroverde op het laatste moment de toppositie dankzij 193 registraties in december, tegenover de 15 van het Italiaanse model in die maand. Dit betekende dat de Dacia Spring 2023 afsloot met 1.461 registraties, terwijl de Fiat 500e eindigde met 1.381. 

Ondertussen won de Peugeot e-208 zijn derde opeenvolgende titel in de categorie kleine auto's. De runner-up, de Opel Corsa EV, ook een model van Stellantis, eindigde het jaar 10 posities lager op de 14e plaats. 

De titel voor compacte auto's ging naar de Volvo XC40, die dit keer de Lynk & Co 01 PHEV versloeg, terwijl de Kia Niro derde werd in de categorie. 

De Tesla Model Y heroverde de titel van middenklasse, met de producent op de eerste twee plaatsen, terwijl Model 3 tweede werd. De BMW i4 werd derde, maar bleef een flink stuk achter op Model 3. 

De Audi Q8 e-Tron verzekerde zich van de eerste plaats in de full-size categorie. In de laatste maanden van 2023 stonden er echter een aantal modellen in de rij om mee te dingen naar de titel in 2024. 

Tesla maakt comeback 

In het merkenklassement van 2023 pakte Tesla de titel met een opmerkelijke comeback na een matig 2022. Het marktaandeel van 11,9% van de autofabrikant overtrof het totaal van het jaar daarvoor, toen het merk in Nederland slechts 4,5% in handen had. 

Dit was de vierde keer dat Tesla de EV-tabel in Nederland aanvoerde, na de winnende reeks van 2017 tot 2019, en het lijkt de sterkste kandidaat om in 2024 opnieuw te winnen. 

Op de tweede plaats eindigde BMW met een marktaandeel van 9,1%, de derde runner-up na 2022 en 2016. De winnaar van vorig jaar, Volvo, zakte in 2023 terug naar de derde plaats met een aandeel van 8,8%. Terwijl de EX30 de interesse van kopers wekte, had het Zweedse merk waarschijnlijk te lijden onder de dalende prestaties van de XC40. 

In de laatste maand van het jaar vonden er enkele positiewisselingen plaats in de eindrangschikking. Kia steeg twee plaatsen naar de vierde plaats dankzij de sterke prestaties van de modellen Niro, EV6 en EV9. Dit hielp het merk om 6,8% van de markt in handen te krijgen, tegenover 6,2% in november. 

VW bleef op de vijfde plaats staan, terwijl Peugeot twee plaatsen zakte na een slechte prestatie in december, waardoor het marktaandeel van het merk over het hele jaar gezien 6,4% bedroeg. 

Drama aan de top 

In de OEM-grafiek, waar merken zijn gegroepeerd onder hun moederbedrijven, was er op het laatste moment drama met een verwisseling van de toppositie. 

Stellantis had het moeilijk in december met enkele van zijn merken die slecht presteerden, waaronder het leidende merk Peugeot. Het marktaandeel van de groep daalde van 15,8% in november naar 15,1% in december. 

Dit, samen met nog een stabiele maand van de VW Group, zorgde ervoor dat het Duitse bedrijf zijn rivaal inhaalde en het jaar afsloot met een marktaandeel van 15,6%. Hierdoor kreeg VW Group de OEM-titel, de vierde in Nederland. 

Geely-Volvo nam de derde plaats in met een marktaandeel van 14%, terwijl het merk Tesla de vierde plaats bezette met 11,9%. Hyundai Motor Group sloot de top vijf af met 11,3%, een stijging ten opzichte van 11% in november, dankzij de prestaties van zijn merk Kia. 

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.

Tesla verovert de top twee positie in Nederland in november

Tesla’s Model Y en Model 3 claimden in november 2023 de leidende posities in de groeiende markt voor elektrische voertuigen (EV) in Nederland. José Pontes, data director bij EV-volumes.com, staat stil bij het succes van het merk en de concurrentie. 

In Nederland reden in november maar liefst 12.902 EV’s op de weg, bestaande uit batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride voertuigen (PHEV’s), een stijging van 34% ten opzichte van vorig jaar. Dit was grotendeels te danken aan een stijging van 41% van het aantal registraties van BEV’s, goed voor een kleine 10.000 exemplaren. 

Deze stijging betekende dat BEV’s die maand 34% van de Nederlandse markt voor nieuwe auto’s vertegenwoordigden. In combinatie met PHEV’s waren EV’s goed voor 46% van de Nederlandse registraties in die maand. Hierdoor bleef het marktaandeel van plug-in’s in de eerste 11 maanden van 2023 43%, waarbij BEV’s goed waren voor 30%. 

Rekening houdend met alle aandrijflijntypen waren er in november 28.256 registraties in het land. Van de zes populairste modellen waren er slechts twee zonder plug-in versie. Dit waren twee kleinere modellen, de Kia Picanto op de tweede plaats en de Volkswagen (VW) Polo op de vijfde. 

De overige modellen waren volledig elektrisch of sterk geëlektrificeerd. De Tesla Model Y kwam op de eerste plaats, daarna Model 3 op de derde plaats, de Volvo XC40 op de vierde en de Kia Niro op de zesde. Dit bevestigt nogmaals de geavanceerde elektrificatie van de bovenste helft van de markt en de matige situatie aan de meer betaalbare kant. 

Tesla bereikt top twee 

In november veroverde Tesla de eerste twee plaatsen op de Nederlandse EV-markt. Model Y heroverde de leiding van de Volvo XC40, die in oktober de nummer één positie opeiste, terwijl Model 3 profiteerde van zijn opfrisbeurt en de tweede plaats opeiste. De XC40 zakte naar de derde plaats, terwijl de Kia Niro de maand eindigde op de vierde plaats. 

De MG4 eindigde de maand op de vijfde plaats, terwijl de MG ZS EV het tot de 20e plaats schopte en de MG5 net buiten de lijst viel met 116 registraties. Dit weerspiegelde opnieuw een positieve maand voor het merk en liet zien dat het meer te bieden heeft dan alleen de populaire hatchback (vijfdeurs). 

De Skoda Enyaq, die op de zesde plaats eindigde, bevestigde zijn populariteit en zijn status van bestseller binnen de VW Group. BMW had ook een positieve maand, want de i4 fastback en de iX1 crossover eindigden respectievelijk op de zevende en achtste plaats. 

Volvo's S/V60 PHEV's boekten 253 registraties, een nieuw record in meer dan drie jaar. De autofabrikant plaatste ook de XC60 PHEV op de 18e plaats en de C40 op de 16e plaats, dankzij de vernieuwde specificaties. De Polestar 2, die ook een update heeft gekregen, eindigde op de 14e plaats. 

Buiten de top 20 bereikte de herziene Hyundai Kona EV 145 registraties. Ondertussen zag Mercedes-Benz zijn twee compacte EV's drie cijfers scoren. De EQA registreerde 140 exemplaren, het beste resultaat in 23 maanden, en de EQB behaalde 102 exemplaren. 

Er was volop activiteit in het marktsegment. Hoewel Audi dit deel van de Nederlandse markt ooit domineerde met zijn e-Tron en Q8 e-Tron, zou dat wel eens kunnen veranderen. In november noteerde de G9 van XPeng 72 registraties. 

De Chinese SUV is scherp geprijsd, vanaf € 58.000, slechts € 13.000 meer dan de kleinere Tesla Model Y Standard Range en € 44.000 minder dan de Tesla Model X van vergelijkbare grootte. Een volledig geladen G9 AWD Performance-versie wordt verkocht voor € 72.000, € 30.000 minder dan Model X. 

Wellicht nog belangrijker voor de Audi Q8 e-Tron waren de 116 registraties van de Kia EV9 in slechts zijn tweede maand op de markt. Vanaf € 68.000 heeft dit voertuig een goede prijs-kwaliteitverhouding. 

Tesla blijft aan de leiding 

Als we kijken naar de ranglijst in de eerste 11 maanden van het jaar, heeft de Tesla Model Y zijn voorsprong behouden met bijna het dubbele aantal registraties van de runner-up. De Volvo XC40 bleef in de eerste 11 maanden van 2023 op de tweede plaats staan. 

De onlangs opgefriste Peugeot e-208 op de vierde plaats en de Tesla Model 3 op de zevende plaats zouden baat kunnen hebben bij de runout van de op de derde plaats staande Lynk & Co 01 PHEV. Ondertussen klom de Kia Niro naar de vijfde plaats, waarmee hij de Skoda Enyaq voorbijstreefde. 

In de tweede helft van de tabel boekten vier modellen vooruitgang. Na een slechte maand voor de Peugeot e-2008 stegen de i4 en iX1 van BMW elk één positie, naar de 12e en 13e plaats. De Opel Corsa EV volgde op de voet en eindigde november op de 14e plaats. 

Stellantis verschuift langzaam 

In het merkklassement bleef Tesla (11,5% marktaandeel, gestegen van 11,1%) de leider in november, waarmee het zijn titel veroverde met nog een maand te gaan. 

In de race om de tweede plaats stonden BMW (8,5%, gestegen van 8,4%) en Volvo (8,5%, ook gestegen van 8,4%) nek aan nek. Op de vierde plaats blijft Peugeot (6,6%, gedaald van 6,9%) kampen met vertragingen bij de lancering van de vernieuwde EV's, terwijl de vijfde plaats wordt ingenomen door VW (6,6%). 

Wat betreft OEM's met merken gegroepeerd onder fabrikanten, is leider Stellantis (15,8%, gedaald van 16,1%) langzaam aan het dalen. Dat geldt ook voor de op de tweede plaats staande VW Group (15,5%). 

Geely-Volvo is dit jaar verder gedaald van 14,1% in oktober naar 13,9% in november. Dit is te wijten aan Lynk & Co, niet aan Volvo of Polestar. 

Tot slot won Tesla (11,5%, gestegen van 11,1%) terrein op Hyundai Motor Company (11%), terwijl BMW Group op de zesde plaats stabiel bleef met 9,6%. 

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.

Zullen er genoeg e-brandstoffen zijn om de interne verbrandingsmotor te redden?

E-brandstoffen zouden de levensduur van de interne verbrandingsmotor kunnen verlengen en de technologie pertinent kunnen houden in een wereld die nood heeft een duurzamer vervoer. Maar zullen er genoeg van deze synthetische brandstoffen zijn? 

De groene groep Transport and Environment (T&E) beweert op basis van een nieuwe analyse dat er in 2035 slechts genoeg e-brandstoffen zullen zijn voor ongeveer 2% van alle auto’s op de Europese wegen. De eFuel Alliance, een organisatie die zich inzet voor koolstofneutrale brandstoffen, wijst er echter op dat een hoger percentage eerder beschikbaar zal zijn. 

Een fractie van de vloot 

Door waterstof en CO2 te combineren, produceert het power-to-liquid proces synthetische koolwaterstoffen, een kunstmatige versie van de chemische stoffen in fossiele brandstoffen. Een raffinageproces scheidt vervolgens verschillende e-brandstoffen voor specifieke toepassingen, waaronder autorijden en luchtvaart. 

Voorstanders beweren dat e-brandstoffen in nieuwe en tweedehandsvoertuigen kunnen worden gebruikt als drop-in oplossing in combinatie met fossiele brandstoffen of als autonome energiebron. Met het oog op de nakende doelstelling om in 2035 de koolstofuitstoot van nieuwe auto’s in Europa met 100% terug te schroeven, hebben deze synthetische brandstoffen het potentieel om modellen met een verbrandingsmotor op de weg te houden

Maar op basis van de gegevens van Concawe, de onderzoekseenheid van de raffinage-industrie, voorspelt T&E dat slechts vijf miljoen van de 287 miljoen auto’s op de Europese wegen in 2035 op e-brandstoffen zullen kunnen rijden. Dit cijfer van 2% zou enkel stijgen tot 3% als het bestaande wagenpark zou overschakelen op plug-inhybrides. 

Bron: T&E 

 

“Paard van Troje” 

De milieugroep gebruikte deze voorspelling om aan te tonen dat e-brandstoffen een vertragingstactiek zijn van de oliemaatschappijen en motorfabrikanten om de overgang naar een uitstootvrije technologie te vermijden. Hij drong er bij de EU-wetgevers op aan om de verleiding te weerstaan om mazen te laten in de regels voor uitstootdoelstellingen van synthetische brandstoffen. 

“E-brandstoffen worden voorgesteld als een koolstofneutrale manier om de levensduur van de verbrandingsmotor te verlengen” zegt Yoann Gimbert, e-mobiliteitsanalist bij T&E. “Maar uit de eigen gegevens van de industrie blijkt dat er slechts genoeg zal zijn voor een klein deel van de auto’s op de weg. Wetgevers mogen dit Paard van Troje niet toelaten in de fossiele brandstofindustrie.” 

T&E legde uit dat de voorspelling van de industrie gebaseerd was op de productie van e-brandstoffen in de EU, maar met inbegrip van koolstof die door industriële uitstoters wordt afgevangen. Synthetische brandstoffen die gemaakt zijn met koolstof uit fossiele bronnen kunnen investeringen in fossiele bronnen blokkeren, waardoor de decarbonisatie wordt vertraagd. In de prognoses wordt ook niet duidelijk aangegeven hoeveel hernieuwbare energie zal worden gebruikt om de e-brandstoffen te produceren. 

De groep wees er ook op dat de plannen van de industrie om e-brandstoffen in te voeren niet realistisch zijn, aangezien de productievestigingen en -normen die voor certificatie nodig zijn, onbestaande zijn. Het gebruik van synthetische brandstoffen uit andere landen kan ook een rem zetten op de decarbonisatie-inspanningen in minder ontwikkelde economieën. 

“In Europa zouden e-brandstoffen voor auto’s de hernieuwbare elektriciteit opzuigen die nodig is voor de rest van de economie”, aldus Gimbert. “Synthetische brandstoffen die in Europa worden gemaakt, moeten in de eerste plaats voor vliegtuigen en schepen dienen, waarvan de meeste geen batterijen kunnen gebruiken om te gaan decarboniseren.” 

“Duidelijke bedoelingen” 

Maar dr. Tobias Block, hoofd strategie en inhoud bij eFuel Alliance vertelde Autovista24 dat de bedoelingen van T&E duidelijk waren. “Hun standpunt is een volledig elektrische wegensector zonder enige rol voor klimaatneutrale verbrandingsmotoren,” zei hij. 

Block uitte vervolgens kritiek op de 13 pagina’s tellende publicatie van T&E. Hij verwees naar de analyse van eFuel Alliance, waaruit bleek dat in 2030 een mix van minstens 5% synthetische brandstoffen mogelijk zal zijn op de Europese markt. “Met 5% e-brandstoffen kunnen 40 miljoen voertuigen worden aangedreven en kan 60 miljoen ton CO2-uitstoot worden vermeden”, zei hij. Dit hogere niveau wordt ook geruggensteund door de leden van de alliantie, die beweren de productiecapaciteit te kunnen verhogen om dit doel te bereiken. 

Block wees er ook op dat de Concawe-studie geen rekening houdt met de invoer van e-brandstoffen in Europa. “E-brandstoffen zullen vooral worden geproduceerd in regio’s waar de opwekking van hernieuwbare elektriciteit goedkoop en mogelijk overvloedig is. Daarom worden de eerste projecten in Chili, Australië of het Midden-Oosten aangekondigd. Als we deze productielocaties buiten beschouwing laten, zou de beschikbaarheid van synthetische brandstoffen dus veel kleiner zijn. 

Bovendien staat de Concawe-studie niet op zichzelf. Er zijn vele andere onderzoeken die de wereldwijde productie van e-brandstoffen onderzoeken. “De Finse LUT-universiteit voorziet bijvoorbeeld al in 2030 een enorm potentieel aan e-brandstoffen”, aldus Block. 

Hij legde uit dat als synthetische brandstoffen niet beschikbaar zijn, de bestaande voertuigen zullen blijven vertrouwen op fossiele brandstoffen. Om een plaats te veroveren in de mobiliteitssystemen van de toekomst zullen e-brandstoffen afhankelijk blijven van een politiek kader dat hen steun biedt, maar er niet altijd is. De toekomst van synthetische brandstoffen lijkt dus onbeslist door argumenten over de toevoer; duurzaamheid  en eenvoudig potentieel blijven aanmodderen. 

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.

Welke Chinese automerken zullen slagen in Europa?

Chinese automerken richten zich op Europa om hun activiteiten uit te breiden. Dr. Christof Engelskirchen, hoofdeconoom bij Autovista Group, bekijkt welke van deze nieuwe merken zullen concurreren met de gevestigde spelers in de regio. 

Heel wat organisaties vragen zich af welk nieuw automerk succesvol zal zijn. Het is bijna onmogelijk om dat met zekerheid te zeggen, maar er zijn aanwijzingen en hints over welke strategieën tot nu toe vruchten hebben afgeworpen. Dit kan helpen om na te denken over welke opkomende (meestal Chinese) merken de beste kans van slagen hebben in Europa. 

Heimelijke intrede versus pureplay 

Nieuwe automerken die zich in Europa willen vestigen, volgen verschillende stappenplannen om de markt te betreden. BYD, ’s werelds grootste producent van elektrische voertuigen (EV’s), volgt bijvoorbeeld een ‘pureplay’-strategie voor buitenlandse merken. 

Met het hoofdkantoor in Shenzen, China, lanceerde het bedrijf in eerste instantie de compacte SUV Atto 3 en richt het zich nu op de lancering van de Seal (een middelgrote sedan met een zeer gestroomlijnd silhouet). Later komt de Dolphin, die het op moet nemen tegen de Volkswagen (VW) ID.3. 

De autofabrikant heeft kennelijk geleerd van de fouten van andere bedrijven die wel probeerden maar faalden om door te breken op de Europese automarkt. BYD heeft zich van meet af aan gericht op het opbouwen van een solide dealernetwerk in Zweden en Duitsland. 

De fabrikant kan rekenen op de steun van de Hedin Group en Duitse dealers die openstaan voor nieuwe business. Dit is niet verrassend, gezien de ambities van veel OEM’s om over te stappen op het agentschapsmodel

Merkstrategieën van fabrikanten voor het betreden van de Europese markt 

Chinese automerken

Bron: Autovista Group

Opvallende succesverhalen van pureplay-strategieën zijn Tesla, Hyundai en Kia, die meer dan tien jaar geleden hun intrede deden in Europa. Dit zijn de blauwdrukken die OEM’s als Aiways, Li Auto, Lucid, Nio, Vinfast en Xpeng grondig hebben onderzocht voordat ze besluiten om Europa binnen te komen. 

De multibrand-methode 

Great Wall Motors koos twee van zijn merken, Wey en Ora, om het voortouw te nemen in een multibrandstrategie. De autofabrikant werkte voor beide merken samen met Europa’s grootste dealergroep, Emil Frey. En Ora werkte ook samen met onafhankelijke dealers. 

Ora richt zich op de lifestyle-gerichte massamarkt met modellen als de Funky Cat. Het merk maakt gebruik van tv-commercials, 24 uur durende proefritten en leasetarieven vanaf € 149, ondersteund door Santander Consumer Leasing. Dankzij het gebruik van verschillende partners voor abonnementen heeft het bedrijf de toetredingsdrempel verlaagd. 

Wey mikt op een positie als ‘premium SUV-merk’ en geeft de uitvoeringen van het Coffee 01-model zelfs de namen ‘Premium’ en ‘Luxury’. Met een prijs van minder dan € 60.000 is de plug-in hybride (PHEV) een aantrekkelijk aanbod. De PHEV heeft een elektrische actieradius van 146 km (WLTP) en is voorzien van een augmented reality head-up-display, gezichtsherkenning, gebarenbediening en E-segment-SUV-afmetingen. 

Op dezelfde manier heeft SAIC Motor twee merken gekozen om de proef op de som te nemen in Europa. Eén daarvan is het Chinese merk Maxus, dat volledig elektrische lichte bedrijfsvoertuigen (LCV’s) aanbiedt. Hieronder vallen de eDeliver 9 en eDeliver 3 en een Deliver 9 met dieselmotor. En recentelijk werden ook een bestelwagen en pick-up aan het portfolio van het merk toegevoegd. 

Met MG koos SAIC ervoor om een gevestigd Europees automerk te kopen en nieuw leven in te blazen. Het biedt momenteel vijf modellen, variërend van hatchback tot D-SUV. Met een elektrische actieradius van 435 km (WLTP) is de best verkochte MG4 gepositioneerd rond de € 32.000 en begint deze bij € 199 per maand voor lease-opties, ondersteund door Arval. Er zijn aankondigingen van een versie met groter bereik, die 520 km kan afleggen op één lading (WLTP). 

Geely is het verst met het succesvol benaderen van Europa en heeft dit gedaan met een deels heimelijke aanpak, naast het aanvankelijk kopen van Volvo. Geely’s beslissing om Polestar te positioneren als een elektrisch prestatiemerk met aantrekkingskracht voor starters, zou eventuele vrees voor inertie moeten wegnemen. 

Polestar deelt platforms en dealernetwerken met Volvo en profiteert ook van de associatie. Een ander Europees merk waar Geely gebruik van maakt is Lotus, dat wordt gepositioneerd als een meer premium en sportief merk dat een meer niche markt vertegenwoordigt. Daarnaast is Geely bezig met de introductie van twee Chinese merken in Europa, te beginnen met Lynk & Co en binnenkort gevolgd door Zeekr. 

Het oordeel hier is dat er duidelijk geen goede of foute aanpak is voor het betreden van de Europese markt, maar dat de risico’s verschillen. 

Op korte termijn zijn er voordelen verbonden aan de meer heimelijke aanpak om gebruik te maken van gevestigde Europese merken bij het betreden van de regio. Het is snel, pragmatisch en vermijdt de complexiteit en risico’s van het opbouwen van een merkpositionering vanaf nul. 

In het geval van Chinese OEM’s kan deze aanpak politieke gevoeligheden omzeilen die een introductie kunnen belemmeren. Als en wanneer het werkt, zijn er misschien mogelijkheden om een merk dat aan Europa is gebonden naar andere regio’s in de wereld te brengen, in plaats van andersom. 

De meeste nieuwkomers op de markt kiezen ervoor om te concurreren met een merk dat onbekend is in Europa. Dit betekent dat men begint aan het complexe proces van het opbouwen van een nieuwe merkervaring in een reeds verzadigde markt. 

Op de middellange termijn biedt deze strategie, indien succesvol, een hogere mate van schaalbaarheid en daadkracht. Er zijn echter aanzienlijke risico’s aan verbonden en het is onwaarschijnlijk dat alle buitenlandse merken succesvol zullen zijn. Het tegelijkertijd lanceren van meerdere merken kan gewaagd zijn, omdat het individuele inspanningen kan afzwakken. 

De Europese klant centraal 

In het verleden hadden merken moeite om een stempel te drukken op Europa door een gebrek aan Europese klantgerichtheid in ontwerp en productspecificatie. Lexus, Infiniti en Chrysler konden bijvoorbeeld niet de harten en zielen van wispelturige Europese klanten veroveren zoals ze dat op andere markten wel konden. 

De Europese markten zijn om verschillende redenen een uitdaging voor nieuwkomers. Ten eerste verdelen sterke binnenlandse topmerken de markt met hoge marges onder elkaar en ten tweede zijn er veel sterke binnenlandse merken. Ten derde zijn er marktspecifieke kenmerken op het gebied van carrosserie, uitrustingsstijl en merkvoorkeuren. 

Voor de lancering van eersteklas auto’s in het D-segment en hoger was er lange tijd een barrière. Dat kwam omdat deze segmenten werden gedomineerd door Europese eersteklas en bijna-eersteklas merken. 

Tesla was het eerste succesvolle wereldwijde merk dat deze barrière overwon, waardoor de industrie werd opgeschud en het misschien zelfs gemakkelijker werd voor nieuwe spelers om te volgen. De rol van Elon Musk kan in dit succesverhaal echter niet worden overschat. Misschien is het zelfs onmogelijk om de aanpak van het merk te kopiëren en hetzelfde succesniveau te bereiken. 

Een mogelijk betere blauwdruk voor succes in Europa komt van Hyundai Motor Company. De autofabrikant heeft een les geleerd van de lancering van de i40. De eerste versie sneuvelde door de barrière van de introductie in het D-segment en bood Europese klanten geen nieuwe prikkels. 

Hierna begon het autoconcern zijn Europese benadering van ontwerp, productspecificatie en besluitvorming te benadrukken. Dit hielp het bedrijf om zeer succesvol te worden in de belangrijkste voertuigsegmenten, om nog maar te zwijgen van de hele SUV-lijn. Deze ontwikkelingen vormden een solide basis voor initiatieven in het hogere segment, waaronder de promotie van het prestatiemerk ‘N’ en de lancering van nieuwe merken zoals Ioniq en Genesis. 

Het verdict? Europa zal vandaag de dag en de komende jaren bijzonder toegankelijk zijn als het gaat om: 

  • kleinere/budgetauto’s die veel waar voor hun geld bieden; 
  • EV’s die aantrekkelijk zijn voor de massamarkt; 
  • design dat Europeanen aanspreekt; 
  • SUV’s en crossovers; 
  • technologische superioriteit in infotainmentsystemen en elektrische aandrijflijnen. 

Sterke focus op Europa 

Een sterk netwerk en een digitale gebruikerservaring gaan hand in hand. Het is onwaarschijnlijk dat een OEM anders zou beweren. Pogingen om voertuigen te verkopen zonder een prominent netwerk in Europa zijn een niche gebleven of volledig mislukt. 

Zelfs het meest digitale klanttraject wordt mogelijk gemaakt door een omnichannel-aanpak waarbij klanten kunnen switchen tussen een online en een offline ervaring. Er zijn prominente touchpoints voor een klant, die verrijkt kunnen worden via de offline ervaring, van voertuiginspectie tot proefritten en van overdracht tot onderhoud. Deze elementen maken deel uit van de merkervaring en zijn waardevol voor kopers. 

Het agency-model kan de rol en focus van sommige dealers in de waardeketen veranderen, maar het stelt de noodzaak van een sterk netwerk niet ter discussie. Bovendien bevindt het agency-model zich nog in de ‘bètamodus’ en is het nog geen succesverhaal. 

Bovendien zorgen Chinese merken voor een nieuwe impuls als het gaat om het nieuw leven inblazen van traditionele dealermodellen met zowel kleinere onafhankelijke verkooppunten als grote dealergroepen. Het traditionele dealermodel heeft voordelen ten opzichte van het agency-model, vooral als het gaat om het pushen van registraties. 

Nieuwe merken die zich in Europa willen vestigen, zullen het volgende nodig hebben: 

  • Een sterk pan-Europees verkoop- en servicenetwerk (dat per land kan worden opgebouwd). 
  • De omnichannel-aanpak van het verkopen van voertuigen omarmen. 
  • Succesvolle merken die initiële partnerschappen hebben afgesloten met verhuur- en leasemaatschappijen (en andere mobiliteitsbedrijven) om snel de contactpunten met de consument te maximaliseren. 
  • Een balans vinden tussen gecentraliseerde besluitvorming en Europese en nationale besluitvorming. Hoewel dit een grote uitdaging vormt, maken de resulterende competenties Europese centriciteit (focus) mogelijk. 

Omvang en geloofwaardigheid 

Gezien het feit dat EV’s, bestaande uit PHEV’s en batterij-elektrische voertuigen (BEV’s), de komende 20 jaar waarschijnlijk in het middelpunt van de belangstelling zullen blijven staan, overtreffen sommige nieuwkomers op de Europese markt nu al de gevestigde merken in hun thuismarkten. 

Zo verkocht BYD in de eerste helft van 2023 meer dan 1,2 miljoen EV’s in China, veel meer dan Tesla met ongeveer 300.000. Geely Auto (170.000 voertuigen) bleef VW (90.000 exemplaren) voor, terwijl Great Wall Motors (82.000 voertuigen) Nio, SAIC, Mercedes-Benz, Toyota en Stellantis voorbleef. 

Het verdict is dat verschillende nieuwkomers in Europa zeer erkende en ervaren autofabrikanten zijn, met tientallen jaren ervaring. Omvang en authenticiteit op hun thuismarkt zouden moeten correleren met hun vermogen om Europese klanten aan te trekken. 

Vanuit het perspectief van technologie, product en waardepropositie biedt Europa een vacuüm dat nieuwe merken graag willen vullen. De eerste productbeoordelingen ogen veelbelovend. In Europa is er vraag naar betaalbare elektrische voertuigen die geschikt zijn voor de massamarkt. Zelfs PHEV's zouden een tweede adem kunnen krijgen met betrouwbare, hogere, reële elektrische actieradii van meer dan 150 km. 

Vanuit het oogpunt van de nieuwe speler is snelheid essentieel. Op dit moment concurreren al deze bedrijven grotendeels om dezelfde klant. De uitdagingen bij het aanbod zijn ook gunstig voor nieuwkomers. De meeste nieuwkomers kiezen ervoor om een buitenlands merk in Europa te vestigen en dat is een goede strategie. Een grote uitdaging is ervoor te zorgen dat de wereldwijde besluitvorming wordt verrijkt met Europees denken, zodat een merk zijn volledige potentieel kan bereiken. 

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.

Volledig elektrische voertuigen lopen voor op plug-in hybrides in Nederland

In juni zagen we in Nederland dat batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) de voorsprong op plug-in hybrides (PHEV’s) verder vergrootten. José Pontes, data director bij EV-volumes.com, bekijkt de nieuwste cijfers over elektrische voertuigen (EV). 

In totaal zijn er vorige maand 18.792 EV’s (BEV’s en PHEV’s) geregistreerd in Nederland. Deze plug-in voertuigen waren goed voor 45% van de markt voor nieuwe auto’s in juni en 42% in de eerste zes maanden van het jaar. Dit is grotendeels te danken aan de toenemende populariteit van BEV’s, die goed waren voor 33% van het totale aantal registraties. 

BEV’s waren goed voor 73% van de EV-markt in juni, waardoor het gemiddelde over de eerste helft van het jaar steeg naar 69%. Deze trend zal zich waarschijnlijk voortzetten in 2023 en 80% bereiken tegen het einde van het jaar. Dit zou een aanzienlijke verbetering zijn ten opzichte van de 69% in 2022, waardoor PHEV’s naar de marge worden geduwd en de dominantie van BEV’s tegen 2025 wordt bevestigd. 

Aan het eind van 2023 zullen elektrische voertuigen waarschijnlijk bijna de helft van de totale Nederlandse markt voor nieuwe auto’s uitmaken. Daarmee zou de elektrische transformatie van het land op schema liggen om voor het einde van dit decennium te worden voltooid. 

Model Y nummer één 

Met 1.778 registraties vorige maand overtrof het Tesla Model Y niet alleen de markt voor elektrische voertuigen, maar de hele markt voor nieuwe auto’s. De Peugeot e-208 EV behaalde een soortgelijke prestatie en veroverde met 1.165 registraties de tweede plaats in zowel de elektrische als de totale markt. Het model, dat drie van de vier Peugeot 208’s telt die vorige maand in Nederland zijn verkocht, deed het bijzonder goed omdat het binnenkort een grote update krijgt. 

Op de derde plaats noteerde de Tesla Model 3 een verrassende 860 leveringen, zijn beste resultaat in Nederland sinds december 2021. Daarmee werden zowel de Lynk & Co 01 PHEV als de Volvo XC40 van het podium gestoten. Volvo zag zelfs concurrentie voor de vijfde plaats van de snel opkomende Skoda Enyaq, die in juni op slechts één exemplaar achterstand eindigde met 588, de beste score van het model in 14 maanden. 

Zowel de MG ZS EV (541 eenheden) als de MG4 (497 eenheden) behaalden recordresultaten in juni. Deze laatste zou binnenkort kunnen stijgen in het klassement met twee nieuwe versies op komst. De eerste is een lange-afstandsmodel met een 77kWh-batterij, die meer dan 500 km (WLTP) kan afleggen met één lading. De tweede is een krachtige versie met dubbele motoren die de BEV in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u kan brengen. De MG4 en de ZS EV waren echter niet de enige modellen van het merk die recordresultaten behaalden, de MG5 behaalde ook 232 leveringen. 

Stellantis plaatste vier modellen in de onderste helft van de tabel, waaronder de Opel Corsa EV (11e), de Opel Mokka EV (17e) en de Citroen e-C4 EV (20e). De Peugeot e-2008 EV eindigde op de 13e plaats, waarmee de crossover zijn beste resultaat in 12 maanden behaalde. Ondertussen werd de Renault Megane EV 18e met slechts 257 eenheden, ongeveer de helft van wat de MG4 noteerde. 

Buiten de top 20 was juni getuige van de opmars van de Audi Q8 e-Tron, die 217 leveringen optekende, de grootste score van de BEV sinds zijn makeover. Ondertussen scoorde de Citroen e-Spacetourer 169 registraties, zijn beste resultaat in meer dan een jaar. De Mini Cooper EV haalde ook bijna de top 20 met zijn beste score sinds januari 2022. Met 210 registraties lag de Britse hot hatch slechts 28 exemplaren achter op de Citroen e-C4 EV. 

Ver voorop 

Als we kijken naar de eerste helft van het jaar, heeft de Tesla Model Y genoeg afstand genomen van de Lynk & Co 01 PHEV om een comfortabele voorsprong te behouden. De compacte Chinese SUV kreeg concurrentie van zijn neefje, de Volvo XC40, die slechts 156 exemplaren achterbleef. 

De Peugeot e-208 EV deed het goed in de eerste zes maanden van 2023 met 3.458 registraties. Als de overgang naar het vernieuwde model soepel verloopt, kan de Franse EV binnenkort doorbreken in de top drie. 

Ondertussen voelde de Renault Megane EV op de vijfde plaats de hitte van de op MEB gebaseerde modellen van VW. De VW ID.4 staat nu op slechts 42 eenheden achterstand en zou de Franse hatchback in juli kunnen voorbijstreven. Ondertussen steeg de Skoda Enyaq naar de zevende plaats en de VW ID.3 naar de negende. De Tesla Model 3 genoot van een piek aan het einde van het kwartaal, waardoor de Sedan vier posities steeg naar de achtste plaats. 

In de tweede helft van de tabel klom de BMW i4 naar de 13e plaats, terwijl de nieuwe iX1 crossover naar de 18e plaats steeg. Het laatstgenoemde model zal naar verwachting blijven stijgen en zou wel eens het nieuwe best verkopende model van het merk kunnen worden. 

Tot slot steeg de Peugeot e-2008 EV crossover naar de 14e plaats, terwijl de Hyundai Tucson PHEV terugkeerde op de 20e plaats. Maar de Koreaanse SUV zal deze positie waarschijnlijk niet lang vasthouden, want de MG4 staat slechts 48 eenheden achter op de 21e plaats. We kunnen verwachten dat de compacte hatch in juli de top 20 zal vervoegen en in de toekomst nog een paar plaatsen zal stijgen. 

Volvo wordt verslagen 

In het merkenklassement verloor Volvo in juni de leidende positie. Het marktaandeel daalde naar 9,4% en wisselde van positie met Tesla, dat een aandeel van 10,9% verdiende door te profiteren van zijn piek aan het einde van het kwartaal. 

Ondertussen bleef BMW (aandeel van 8%) op de derde plaats staan, terwijl Peugeot (aandeel van 6,9%) van de zevende plaats in mei naar de vierde plaats schoot, dankzij de sterke resultaten van de kleine autofamilie 208 en 2008. 

In termen van OEM's (met merken gegroepeerd) verloor leider Geely-Volvo wat marktaandeel, van 18,3% naar 16,5% in juni. Dit kwam vooral doordat Volvo en Lynk & Co een trage maand hadden. 

 Op de tweede plaats bleef Stellantis stijgen met wwn marktaandeel van 16,4 in juni, een stijging ten opzichte van 15,2% in mei, dankzij positieve prestaties van Peugeot, Opel en Citroën. 

Tesla (10,9% aandeel) profiteerde van zijn piek aan het einde van het kwartaal en klom naar de vierde plaats, Hyundai-Kia (10,5% aandeel) voorbij, terwijl BMW Group (9,2% aandeel) zesde werd. 

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.

Mercedes-Benz en BMW vergroten het bereik van hun elektrische auto’s

Twee autogiganten vergroten het bereik van hun elektrische auto’s verder dan ooit. De ultra-efficiënte Mercedes-Benz Vision EQXX concept car voltooide onlangs een rit van 1202 km op één lading, van het Duitse Stuttgart naar het Britse Silverstone racecircuit. 

Ondertussen wil BMW het bereik van zijn elektrische SUV, de iX, optrekken tot 965 km. Daarvoor sloot het bedrijf een overeenkomst met energieopslagbedrijf Our Next Energy (ONE). De Gemini-batterij met dubbele chemie van ONE vergroot niet alleen het bereik van de iX, maar helpt ook de afhankelijkheid van nikkel, kobalt, lithium en grafiet terug te schroeven. 

Meer dan 1000 km op één lading 

Bron: Mercedes-Benz 

De Vision EQXX is erin geslaagd zijn eigen record van 1008 km op één lading, dat in april van dit jaar werd gevestigd, te overtreffen door van Stuttgart naar Cassis aan de Franse kust aan de Middellandse Zee te rijden. Tijdens zijn laatste roadtrip legde het onderzoeksvoertuig de lat hoger, namelijk op 1202 km, om zijn doeltreffendheid te bewijzen. Het elektrische voertuig op batterijen kon een gemiddeld verbruik van 8,3 kWh/100km halen, zelfs bij druk verkeer en hoge temperaturen van 30 graden. 

Dit was absoluut te danken aan het thermisch beheersysteem, dat uiterst klein en licht is, omdat de elektrische aandrijving minimale afvalwarmte genereert. Luchtroosters, koelkleppen en pompen zorgden voor een efficiënte temperatuurbalans tegen minimale energiekosten. De Vision EQXX gebruikt een koelplaat in de vloer en de luchtstroom onder de batterij om koel te blijven. 

“De Vision EQXX heeft nogmaals bewezen dat hij vlotjes meer dan 1000 km op één lading kan afleggen, deze keer onder heel andere omstandigheden”, vertelt Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group, chief technology officer en verantwoordelijk voor ontwikkeling en aankoop. 

“Aangezien Mercedes-Benz volledig elektrisch wil gaan tegen 2030 – waar de markt dat toelaat – is het belangrijk om de wereld te tonen wat er daadwerkelijk kan worden bereikt door een combinatie van geavanceerde technologie, teamwerk en vastberadenheid”, voegde Schäfer eraan toe. 

Het verleden ontmoet de toekomst 

Bron: Mercedes-Benz 

De rit van de elektrische auto over 1202 km was geen klein bier. Over de Duitse autobahn, over de Franse grens bij Straatsburg, door Noord-Frankrijk naar Calais, nam de Vision EQXX ook de Eurotunnel. Van daaruit reed de auto rond Londen, met een tussenstop bij het hoofkantoor van de Mercedes-Benz Grand Prix in Brackley. Daar stonden de Formule 1- en Formule E-experts te wachten die de aandrijflijn hielpen ontwikkelen. 

Daarna ging het verder naar Silverstone, om Mercedes Formule E-wereldkampioen Nyck de Vries te ontmoeten. Hij reed 11 rondes over het circuit en gebruikte de laatste lading in de pitstraat. De racer maakte het het onderzoeksvoertuig niet makkelijk en haalde de maximumsnelheid van 140 km/u. 

“Het was een echt plezier om met de Vision EQXX te rijden. Ik weet wat dit team kan en het was een hele eer om met zo’n geweldige auto op zo’n historisch circuit te rijden”, aldus De Vries, en hij voegde eraan toe: “En ik kan u vertellen dat het interieur beslist een stuk luxueuzer is dan de cockpit van een Formule E-auto.” 

Hoewel de rit indrukwekkend was, bewijst de efficiëntie van de Vision EQXX wat er allemaal mogelijk is met een elektrisch voertuig op batterijen. Door twee dagen 14 en een half uur te rijden en een gemiddelde snelheid van 83 km/u te halen, geeft het ontwerp van de efficiënte elektrische auto een voorsmaakje van wat ooit mogelijk zou kunnen zijn voor modellen in de massaproductie. 

Groter bereik en duurzaamheid 

Als het gaat om elektrische auto’s die op en top gebruiksklaar zijn voor de consument, ging de iX van BMW in juli vorig jaar in productie in de fabriek in Dingolfing. Het officiële WLTP-bereik van de standaard xDrive 40 versie bedraagt 425 km. Met de hulp van ONE hoopt de autobouwer het bereik van de iX echter te vergroten tot 965 km. Met een prototype dat aan het eind van het jaar wordt verwacht, hoeven we niet zo heel lang meer te wachten. 

“Wij hebben er vertrouwen in dat dit, gezien de economische levensvatbaarheid, commerciële mogelijkheden en strategieën kan creëren om de batterijtechnologieën van ONE te integreren in modellen van onze toekomstige elektrische productlijn” aldus Jürgen Hildinger, hoofd nieuwe technologieën & hoogspanningsopslag van BMW Group. 

Maar het is niet alleen het bereik waarin de batterij van de ONE het model ten goede lijkt te komen. Omdat het belangrijk is om elektrische voertuigen op batterijen duurzaam te houden, vermindert de Gemini-technologie met dubbele chemie het lithiumgebruik met 20%, het grafietgebruik met 60% en de nood aan nikkel en kobalt. 

 “Naarmate het gebruik van elektrische voertuigen op batterijen toeneemt, leren bestuurders dat de prestaties van de batterij onder reële omstandigheden aanzienlijk kunnen afnemen. Veel voorkomende situaties zoals snelheid aanhouden op de snelweg, winterse temperaturen, beklimmingen, slepen, of een combinatie van alle vier, vormen een uitdaging voor elektrische voertuigen. We zijn van plan twee keer zoveel energie in de batterijen te stoppen, zodat elektrische voertuigen vlot lange afstanden kunnen afleggen in reële omstandigheden”, aldus Mujeeb Ijaz, oprichter en CEO van ONE. 

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.