Fuel Type: Electric Vehicle (BEV)

Wat belooft de toekomst voor EV-accu’s?

Nu bestuurders overstappen van verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen (EV’s), groeien de verwachtingen voor geavanceerdere technologie. De huidige EV-accu’s voldoen voor veel pioniergebruikers, maar er is ontwikkeling nodig om een grotere markt aan te spreken.

Autovista24’s speciale inhoudsredacteur Phil Curry sprak met Doron Myersdorf, CEO en medeoprichter van StoreDot, om uit te zoeken hoe de huidige accutechnologie de markt beïnvloedt en wat er wordt gedaan om nieuwe geavanceerde energieopslagunits te creëren. Het tweetal besprak de huidige staat van de EV-markt, de technologische ontwikkeling van de startup en hoe snelladen de verkoop in de toekomst zal stimuleren.

https://soundcloud.com/autovistagroup/how-ev-battery-development-is-critical-for-the-industry?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Abonneer je op de Autovista24 podcast en beluister eerdere afleveringen op Apple, Spotify, Google Podcasts en Amazon Music.

Samenvatting tonen

Het Israëlische bedrijf StoreDot werkt aan nieuwe materialen en systemen voor EV-accu’s. De ontwikkelingen van de startup betekenen dat nieuwe accu’s binnen enkele minuten kunnen worden opgeladen, waardoor een van de belangrijkste barrières voor het gebruik van EV’s, oplaadangst, wordt weggenomen. Het bedrijf wil een ervaring bieden die vergelijkbaar is met het tanken van een benzine- of dieselauto, waardoor kopers van EV’s meer gemak zullen ervaren.

“Snelladen, of extreem snel opladen (XFC) waaraan we nu werken, vereist een laadstation dat 350 kW kan leveren en een accu die dit vermogen in korte tijd aankan, zonder veiligheidsproblemen of opwarmingsproblemen”, aldus Myersdorf. “Dit vereist een nieuwe accutechnologie en een infrastructuur die zich parallel daaraan kan ontwikkelen.

De ontwikkelingen van StoreDot vervangen het grafiet aan de anodezijde van de accu door nanodots. Deze kunnen veel sneller opladen dan de huidige grafietstructuren. Nanodots kunnen de laadsnelheid tot een factor 10 verhogen door het oppervlak van het materiaal te vergroten en de interactie tussen ionen te vergemakkelijken.

Het proces is niet zo eenvoudig als het plaatsen van nieuwe materialen in een accu, er zijn ook andere overwegingen. “Temperatuur speelt een grote rol bij accu’s, vooral als je snel oplaadt, dan is de stroom veel groter”, voegt Myersdorf toe. “We hebben het dus over honderden ampères die in het voertuig worden gepompt en we moeten ervoor zorgen dat het juiste koelsysteem daaromheen wordt geplaatst.”

De afgelopen jaren is StoreDot sterk gegroeid en het bedrijf test zijn accutechnologie nu met verschillende autofabrikanten voordat de plannen de volgende fase ingaan. Dit omvat het ontwerp van voertuigen waarbij de accu centraal staat en de garantie dat alle tests van het pakketsysteem, en niet alleen de cellen, zijn voltooid. Deze doelstelling wil het bedrijf volgend jaar halen.

Met beter ontwikkelde EV-accu’s die sneller kunnen opladen en langer meegaan, zal er ook een voordeel zijn voor de markt van tweedehands EV’s. Bestuurders die willen overstappen, maar zich geen nieuw voertuig kunnen veroorloven, weerhouden zich misschien door de mogelijke achteruitgang van oude accu’s. Maar met nieuwe technologie kan de aandrijfeenheid na enkele jaren nog steeds even efficiënt zijn als een ICE-voertuig, waardoor nog een mogelijk obstakel voor de overstap wordt weggenomen en EV’s langer op de weg blijven.

De ontwikkeling van accu’s zal in de toekomst waarschijnlijk een belangrijk onderdeel zijn van de auto-industrie en startups zoals StoreDot zullen daarbij een sleutelrol spelen. Deze bedrijven zullen moeten samenwerken met gevestigde spelers om de algehele EV-markt te verbeteren en handige opties te bieden aan zowel consumenten als bedrijven.

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.

Tesla verovert de top twee positie in Nederland in november

Tesla’s Model Y en Model 3 claimden in november 2023 de leidende posities in de groeiende markt voor elektrische voertuigen (EV) in Nederland. José Pontes, data director bij EV-volumes.com, staat stil bij het succes van het merk en de concurrentie. 

In Nederland reden in november maar liefst 12.902 EV’s op de weg, bestaande uit batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride voertuigen (PHEV’s), een stijging van 34% ten opzichte van vorig jaar. Dit was grotendeels te danken aan een stijging van 41% van het aantal registraties van BEV’s, goed voor een kleine 10.000 exemplaren. 

Deze stijging betekende dat BEV’s die maand 34% van de Nederlandse markt voor nieuwe auto’s vertegenwoordigden. In combinatie met PHEV’s waren EV’s goed voor 46% van de Nederlandse registraties in die maand. Hierdoor bleef het marktaandeel van plug-in’s in de eerste 11 maanden van 2023 43%, waarbij BEV’s goed waren voor 30%. 

Rekening houdend met alle aandrijflijntypen waren er in november 28.256 registraties in het land. Van de zes populairste modellen waren er slechts twee zonder plug-in versie. Dit waren twee kleinere modellen, de Kia Picanto op de tweede plaats en de Volkswagen (VW) Polo op de vijfde. 

De overige modellen waren volledig elektrisch of sterk geëlektrificeerd. De Tesla Model Y kwam op de eerste plaats, daarna Model 3 op de derde plaats, de Volvo XC40 op de vierde en de Kia Niro op de zesde. Dit bevestigt nogmaals de geavanceerde elektrificatie van de bovenste helft van de markt en de matige situatie aan de meer betaalbare kant. 

Tesla bereikt top twee 

In november veroverde Tesla de eerste twee plaatsen op de Nederlandse EV-markt. Model Y heroverde de leiding van de Volvo XC40, die in oktober de nummer één positie opeiste, terwijl Model 3 profiteerde van zijn opfrisbeurt en de tweede plaats opeiste. De XC40 zakte naar de derde plaats, terwijl de Kia Niro de maand eindigde op de vierde plaats. 

De MG4 eindigde de maand op de vijfde plaats, terwijl de MG ZS EV het tot de 20e plaats schopte en de MG5 net buiten de lijst viel met 116 registraties. Dit weerspiegelde opnieuw een positieve maand voor het merk en liet zien dat het meer te bieden heeft dan alleen de populaire hatchback (vijfdeurs). 

De Skoda Enyaq, die op de zesde plaats eindigde, bevestigde zijn populariteit en zijn status van bestseller binnen de VW Group. BMW had ook een positieve maand, want de i4 fastback en de iX1 crossover eindigden respectievelijk op de zevende en achtste plaats. 

Volvo's S/V60 PHEV's boekten 253 registraties, een nieuw record in meer dan drie jaar. De autofabrikant plaatste ook de XC60 PHEV op de 18e plaats en de C40 op de 16e plaats, dankzij de vernieuwde specificaties. De Polestar 2, die ook een update heeft gekregen, eindigde op de 14e plaats. 

Buiten de top 20 bereikte de herziene Hyundai Kona EV 145 registraties. Ondertussen zag Mercedes-Benz zijn twee compacte EV's drie cijfers scoren. De EQA registreerde 140 exemplaren, het beste resultaat in 23 maanden, en de EQB behaalde 102 exemplaren. 

Er was volop activiteit in het marktsegment. Hoewel Audi dit deel van de Nederlandse markt ooit domineerde met zijn e-Tron en Q8 e-Tron, zou dat wel eens kunnen veranderen. In november noteerde de G9 van XPeng 72 registraties. 

De Chinese SUV is scherp geprijsd, vanaf € 58.000, slechts € 13.000 meer dan de kleinere Tesla Model Y Standard Range en € 44.000 minder dan de Tesla Model X van vergelijkbare grootte. Een volledig geladen G9 AWD Performance-versie wordt verkocht voor € 72.000, € 30.000 minder dan Model X. 

Wellicht nog belangrijker voor de Audi Q8 e-Tron waren de 116 registraties van de Kia EV9 in slechts zijn tweede maand op de markt. Vanaf € 68.000 heeft dit voertuig een goede prijs-kwaliteitverhouding. 

Tesla blijft aan de leiding 

Als we kijken naar de ranglijst in de eerste 11 maanden van het jaar, heeft de Tesla Model Y zijn voorsprong behouden met bijna het dubbele aantal registraties van de runner-up. De Volvo XC40 bleef in de eerste 11 maanden van 2023 op de tweede plaats staan. 

De onlangs opgefriste Peugeot e-208 op de vierde plaats en de Tesla Model 3 op de zevende plaats zouden baat kunnen hebben bij de runout van de op de derde plaats staande Lynk & Co 01 PHEV. Ondertussen klom de Kia Niro naar de vijfde plaats, waarmee hij de Skoda Enyaq voorbijstreefde. 

In de tweede helft van de tabel boekten vier modellen vooruitgang. Na een slechte maand voor de Peugeot e-2008 stegen de i4 en iX1 van BMW elk één positie, naar de 12e en 13e plaats. De Opel Corsa EV volgde op de voet en eindigde november op de 14e plaats. 

Stellantis verschuift langzaam 

In het merkklassement bleef Tesla (11,5% marktaandeel, gestegen van 11,1%) de leider in november, waarmee het zijn titel veroverde met nog een maand te gaan. 

In de race om de tweede plaats stonden BMW (8,5%, gestegen van 8,4%) en Volvo (8,5%, ook gestegen van 8,4%) nek aan nek. Op de vierde plaats blijft Peugeot (6,6%, gedaald van 6,9%) kampen met vertragingen bij de lancering van de vernieuwde EV's, terwijl de vijfde plaats wordt ingenomen door VW (6,6%). 

Wat betreft OEM's met merken gegroepeerd onder fabrikanten, is leider Stellantis (15,8%, gedaald van 16,1%) langzaam aan het dalen. Dat geldt ook voor de op de tweede plaats staande VW Group (15,5%). 

Geely-Volvo is dit jaar verder gedaald van 14,1% in oktober naar 13,9% in november. Dit is te wijten aan Lynk & Co, niet aan Volvo of Polestar. 

Tot slot won Tesla (11,5%, gestegen van 11,1%) terrein op Hyundai Motor Company (11%), terwijl BMW Group op de zesde plaats stabiel bleef met 9,6%. 

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.

Mercedes-Benz en BMW vergroten het bereik van hun elektrische auto’s

Twee autogiganten vergroten het bereik van hun elektrische auto’s verder dan ooit. De ultra-efficiënte Mercedes-Benz Vision EQXX concept car voltooide onlangs een rit van 1202 km op één lading, van het Duitse Stuttgart naar het Britse Silverstone racecircuit. 

Ondertussen wil BMW het bereik van zijn elektrische SUV, de iX, optrekken tot 965 km. Daarvoor sloot het bedrijf een overeenkomst met energieopslagbedrijf Our Next Energy (ONE). De Gemini-batterij met dubbele chemie van ONE vergroot niet alleen het bereik van de iX, maar helpt ook de afhankelijkheid van nikkel, kobalt, lithium en grafiet terug te schroeven. 

Meer dan 1000 km op één lading 

Bron: Mercedes-Benz 

De Vision EQXX is erin geslaagd zijn eigen record van 1008 km op één lading, dat in april van dit jaar werd gevestigd, te overtreffen door van Stuttgart naar Cassis aan de Franse kust aan de Middellandse Zee te rijden. Tijdens zijn laatste roadtrip legde het onderzoeksvoertuig de lat hoger, namelijk op 1202 km, om zijn doeltreffendheid te bewijzen. Het elektrische voertuig op batterijen kon een gemiddeld verbruik van 8,3 kWh/100km halen, zelfs bij druk verkeer en hoge temperaturen van 30 graden. 

Dit was absoluut te danken aan het thermisch beheersysteem, dat uiterst klein en licht is, omdat de elektrische aandrijving minimale afvalwarmte genereert. Luchtroosters, koelkleppen en pompen zorgden voor een efficiënte temperatuurbalans tegen minimale energiekosten. De Vision EQXX gebruikt een koelplaat in de vloer en de luchtstroom onder de batterij om koel te blijven. 

“De Vision EQXX heeft nogmaals bewezen dat hij vlotjes meer dan 1000 km op één lading kan afleggen, deze keer onder heel andere omstandigheden”, vertelt Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group, chief technology officer en verantwoordelijk voor ontwikkeling en aankoop. 

“Aangezien Mercedes-Benz volledig elektrisch wil gaan tegen 2030 – waar de markt dat toelaat – is het belangrijk om de wereld te tonen wat er daadwerkelijk kan worden bereikt door een combinatie van geavanceerde technologie, teamwerk en vastberadenheid”, voegde Schäfer eraan toe. 

Het verleden ontmoet de toekomst 

Bron: Mercedes-Benz 

De rit van de elektrische auto over 1202 km was geen klein bier. Over de Duitse autobahn, over de Franse grens bij Straatsburg, door Noord-Frankrijk naar Calais, nam de Vision EQXX ook de Eurotunnel. Van daaruit reed de auto rond Londen, met een tussenstop bij het hoofkantoor van de Mercedes-Benz Grand Prix in Brackley. Daar stonden de Formule 1- en Formule E-experts te wachten die de aandrijflijn hielpen ontwikkelen. 

Daarna ging het verder naar Silverstone, om Mercedes Formule E-wereldkampioen Nyck de Vries te ontmoeten. Hij reed 11 rondes over het circuit en gebruikte de laatste lading in de pitstraat. De racer maakte het het onderzoeksvoertuig niet makkelijk en haalde de maximumsnelheid van 140 km/u. 

“Het was een echt plezier om met de Vision EQXX te rijden. Ik weet wat dit team kan en het was een hele eer om met zo’n geweldige auto op zo’n historisch circuit te rijden”, aldus De Vries, en hij voegde eraan toe: “En ik kan u vertellen dat het interieur beslist een stuk luxueuzer is dan de cockpit van een Formule E-auto.” 

Hoewel de rit indrukwekkend was, bewijst de efficiëntie van de Vision EQXX wat er allemaal mogelijk is met een elektrisch voertuig op batterijen. Door twee dagen 14 en een half uur te rijden en een gemiddelde snelheid van 83 km/u te halen, geeft het ontwerp van de efficiënte elektrische auto een voorsmaakje van wat ooit mogelijk zou kunnen zijn voor modellen in de massaproductie. 

Groter bereik en duurzaamheid 

Als het gaat om elektrische auto’s die op en top gebruiksklaar zijn voor de consument, ging de iX van BMW in juli vorig jaar in productie in de fabriek in Dingolfing. Het officiële WLTP-bereik van de standaard xDrive 40 versie bedraagt 425 km. Met de hulp van ONE hoopt de autobouwer het bereik van de iX echter te vergroten tot 965 km. Met een prototype dat aan het eind van het jaar wordt verwacht, hoeven we niet zo heel lang meer te wachten. 

“Wij hebben er vertrouwen in dat dit, gezien de economische levensvatbaarheid, commerciële mogelijkheden en strategieën kan creëren om de batterijtechnologieën van ONE te integreren in modellen van onze toekomstige elektrische productlijn” aldus Jürgen Hildinger, hoofd nieuwe technologieën & hoogspanningsopslag van BMW Group. 

Maar het is niet alleen het bereik waarin de batterij van de ONE het model ten goede lijkt te komen. Omdat het belangrijk is om elektrische voertuigen op batterijen duurzaam te houden, vermindert de Gemini-technologie met dubbele chemie het lithiumgebruik met 20%, het grafietgebruik met 60% en de nood aan nikkel en kobalt. 

 “Naarmate het gebruik van elektrische voertuigen op batterijen toeneemt, leren bestuurders dat de prestaties van de batterij onder reële omstandigheden aanzienlijk kunnen afnemen. Veel voorkomende situaties zoals snelheid aanhouden op de snelweg, winterse temperaturen, beklimmingen, slepen, of een combinatie van alle vier, vormen een uitdaging voor elektrische voertuigen. We zijn van plan twee keer zoveel energie in de batterijen te stoppen, zodat elektrische voertuigen vlot lange afstanden kunnen afleggen in reële omstandigheden”, aldus Mujeeb Ijaz, oprichter en CEO van ONE. 

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.