News

Dramatisch einde tot 2023 voor Nederlandse EV-markt

Autovista24 | 12 feb 2024

Over de auteur

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

December was een goede maand voor de Nederlandse voor elektrische voertuigen (EV). José Pontes, data director bij EV-volumes.com, onderzoekt de populairste merken en modellen. 

Wat betreft batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en plug-in hybride voertuigen (PHEV’s), werden er in december 2023 in totaal 13.795 EV’s geregistreerd. Dit resulteerde in een marktaandeel van 52% voor plug-in technologie, waarmee het de dominante aandrijflijn van het land is. BEV’s alleen al waren goed voor 42% van de registraties. 

Het marktaandeel van EV over het hele jaar kwam uit op 44%, tegenover 35% in 2022. BEV’s maakten 31% uit van de totale registraties in het jaar, een stijging van acht procentpunten ten opzichte van vorig jaar. Deze volledig elektrische modellen vertegenwoordigden 71% van de EV-markt in 2023. Dit was een lichte verbetering vergeleken met het resultaat van 68% in 2022, maar nog steeds ver verwijderd van de 82% in 2020. 

De EV-markt heeft een voortdurende groei laten zien. Het zou zelfs 100% BEV-registraties kunnen bereiken voordat het EU-mandaat voor het verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s in 2035 van kracht wordt. 

Er wordt een kleine terugval in de verkoop verwacht in het eerste kwartaal van dit jaar, in lijn met eerdere marktprestaties. Er wordt echter verwacht dat de EV-markt in het tweede kwartaal weer zal aantrekken en tegen het einde van 2024 een marktaandeel van meer dan 50% zal hebben. 

EV’s leiden de Nederlandse markt 

Tesla veroverde de bovenste twee plaatsen in de EV -ranglijst van december, terwijl BEV’s vijf posities bemachtigden in de top 10 van het land. Het model Y was koploper met 1.507 leveringen, terwijl het opgefriste Model 3 de tweede plaats innam, met slechts 14 eenheden voorsprong op de Volvo XC40. 

Buiten de top drie eindigde de populaire MG4 in december op de vierde plaats met 576 exemplaren, waarmee de populariteit van de hatchback in Europa werd bevestigd. De race om de vijfde en zesde plaats werd beslist door slechts één voertuig: de BMW iX1 werd 555 keer geleverd, terwijl de Volkswagen (VW) ID.4 de maand afsloot met 554 geregistreerde voertuigen. 

BMW had een sterke maand, waarin de i4 in december op de achtste plaats eindigde met 414 registraties in Nederland. Ook andere modellen droegen bij aan de leveringen van de autofabrikant, zoals 150 exemplaren van de iX3, 124 exemplaren van de iX en 95 exemplaren van de i5. Deze laatste twee modellen maakten BMW tot het best verkopende merk in de full-size categorie. 

De onderste helft van de bestsellerlijst was een nek-aan-nekrace, met slechts 101 voertuigen tussen de Jeep Avenger EV op de 10e plaats en de Ford Kuga PHEV op de 20e plaats. 

De Volvo C40 eindigde de maand op de 13e plaats met 251 eenheden. De autofabrikant was een van de twee merken met een gelijke score. De S/V60 PHEV en XC60 PHEV hadden beide 192 eenheden, waarmee ze op de gedeelde 18e plaats staan, slechts één eenheid achter de Dacia Spring

De nieuwe Volvo EX30 registreerde 74 registraties in zijn eerste gedeeltelijke maand op de markt, wat betekent dat de Zweedse autofabrikant een sterk 2024 kan verwachten. Kia was het andere merk dat met twee van zijn modellen hetzelfde totaal wist te behalen in december, want de EV6 en Sportage PHEV noteerden allebei 223 eenheden. 

Hoogtepunten buiten de top 20 waren onder andere de MG ZS EV met 183 registraties en de Polestar 2 met 156 registraties. Mercedes-Benz had een positieve maand, met de EQB die in december 130 registraties noteerde, gevolgd door zijn kleinere broer, de EQA (96 registraties). Een verrassend resultaat was dat de eVito Tourer MPV van de Duitse fabrikant 86 registraties scoorde, waarmee hij andere full-size Mercedes-Benz-modellen in het land versloeg. 

Chinese autofabrikanten bleven hun intrede doen in Nederland. Terwijl de 109 registraties van de BYD Atto 3 geen verrassing waren, waren de 112 leveringen van de XPeng G9 minder verwacht. Het vlaggenschip van de XPeng SUV eindigde december op de derde plaats in de full-size categorie, net achter de BMW iX met 124 eenheden en de Audi Q8 e-Tron met 147 eenheden. 

Drie modellen voor Tesla 

De Tesla Model Y was de populairste auto in Nederland in 2023, met 12.778 registraties in de 12 maanden. Dit is de tweede keer dat de autofabrikant de toppositie in het land opeist, met een herhaling van het succes in 2019 met Model 3. 

Dit is ook het derde Tesla-model dat de EV-bestsellerwedstrijd in Nederland wint, nadat de Model S in 2017 en 2018 de titel pakte, terwijl Model 3 in 2019 zegevierde dankzij zijn algehele marktwinst. 

De diversiteit van de Nederlandse EV-markt wordt benadrukt door het feit dat sinds 2015 acht verschillende modellen de bestverkopende titel hebben veroverd. Naast de Tesla Model Y zijn dat de Mitsubishi Outlander PHEV, de VW Passat PHEV, de Tesla Model S, de Tesla Model 3, de VW ID.3, de Skoda Enyaq en de Lynk & Co 01 PHEV. 

De Lynk & Co 01 PHEV eindigde in 2023 op de derde plaats (6.109 exemplaren), niet opgewassen tegen de nummer twee, de Volvo XC40. Zijn 8.038 leveringen bestonden uit zowel BEV- als PHEV-modellen. De grootste bedreiging voor het Zweedse model in 2024 kan van binnenuit komen, omdat de EX30 de leveringen blijft opvoeren. 

De resultaten van december brachten enkele last-minute positiewijzigingen in de jaarranglijst teweeg. De Tesla Model 3 klom één positie naar de zesde plaats, terwijl de BMW iX1 naar de 11e plaats sprong en de MG4 drie posities steeg naar de 15e plaats. 

De twee modellen maken kans om in 2024 nog beter te worden. In de loop van het jaar zal de MG4 waarschijnlijk in de bovenste helft van de tabel terechtkomen. Ondertussen blijft de BMW iX1 het aantal leveringen opvoeren en zou tegen het einde van het jaar de top vijf kunnen halen. 

Dimensie bepaalt alles 

In de definitieve tabel voor stadsauto's van 2024 behaalde de Dacia Spring een verrassende overwinning op de vorige koploper, de Fiat 500e. Het model veroverde op het laatste moment de toppositie dankzij 193 registraties in december, tegenover de 15 van het Italiaanse model in die maand. Dit betekende dat de Dacia Spring 2023 afsloot met 1.461 registraties, terwijl de Fiat 500e eindigde met 1.381. 

Ondertussen won de Peugeot e-208 zijn derde opeenvolgende titel in de categorie kleine auto's. De runner-up, de Opel Corsa EV, ook een model van Stellantis, eindigde het jaar 10 posities lager op de 14e plaats. 

De titel voor compacte auto's ging naar de Volvo XC40, die dit keer de Lynk & Co 01 PHEV versloeg, terwijl de Kia Niro derde werd in de categorie. 

De Tesla Model Y heroverde de titel van middenklasse, met de producent op de eerste twee plaatsen, terwijl Model 3 tweede werd. De BMW i4 werd derde, maar bleef een flink stuk achter op Model 3. 

De Audi Q8 e-Tron verzekerde zich van de eerste plaats in de full-size categorie. In de laatste maanden van 2023 stonden er echter een aantal modellen in de rij om mee te dingen naar de titel in 2024. 

Tesla maakt comeback 

In het merkenklassement van 2023 pakte Tesla de titel met een opmerkelijke comeback na een matig 2022. Het marktaandeel van 11,9% van de autofabrikant overtrof het totaal van het jaar daarvoor, toen het merk in Nederland slechts 4,5% in handen had. 

Dit was de vierde keer dat Tesla de EV-tabel in Nederland aanvoerde, na de winnende reeks van 2017 tot 2019, en het lijkt de sterkste kandidaat om in 2024 opnieuw te winnen. 

Op de tweede plaats eindigde BMW met een marktaandeel van 9,1%, de derde runner-up na 2022 en 2016. De winnaar van vorig jaar, Volvo, zakte in 2023 terug naar de derde plaats met een aandeel van 8,8%. Terwijl de EX30 de interesse van kopers wekte, had het Zweedse merk waarschijnlijk te lijden onder de dalende prestaties van de XC40. 

In de laatste maand van het jaar vonden er enkele positiewisselingen plaats in de eindrangschikking. Kia steeg twee plaatsen naar de vierde plaats dankzij de sterke prestaties van de modellen Niro, EV6 en EV9. Dit hielp het merk om 6,8% van de markt in handen te krijgen, tegenover 6,2% in november. 

VW bleef op de vijfde plaats staan, terwijl Peugeot twee plaatsen zakte na een slechte prestatie in december, waardoor het marktaandeel van het merk over het hele jaar gezien 6,4% bedroeg. 

Drama aan de top 

In de OEM-grafiek, waar merken zijn gegroepeerd onder hun moederbedrijven, was er op het laatste moment drama met een verwisseling van de toppositie. 

Stellantis had het moeilijk in december met enkele van zijn merken die slecht presteerden, waaronder het leidende merk Peugeot. Het marktaandeel van de groep daalde van 15,8% in november naar 15,1% in december. 

Dit, samen met nog een stabiele maand van de VW Group, zorgde ervoor dat het Duitse bedrijf zijn rivaal inhaalde en het jaar afsloot met een marktaandeel van 15,6%. Hierdoor kreeg VW Group de OEM-titel, de vierde in Nederland. 

Geely-Volvo nam de derde plaats in met een marktaandeel van 14%, terwijl het merk Tesla de vierde plaats bezette met 11,9%. Hyundai Motor Group sloot de top vijf af met 11,3%, een stijging ten opzichte van 11% in november, dankzij de prestaties van zijn merk Kia. 

Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.

Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in

Tesla verovert de top twee positie in Nederland in november

03 jan 2024

Tesla's Model Y en Model 3 claimden in november 2023 de leidende posities in de groeiende markt voor elektrische voertuigen (EV) in Nederland. José Pontes,...

Volledig elektrische voertuigen lopen voor op plug-in hybrides in Nederland

28 jul 2023

In juni zagen we in Nederland dat batterij-elektrische voertuigen (BEV's) de voorsprong op plug-in hybrides (PHEV's) verder vergrootten. José Pontes, data director bij EV-volumes.com, bekijkt...

Welke Chinese automerken zullen slagen in Europa?

06 sep 2023

Chinese automerken richten zich op Europa om hun activiteiten uit te breiden. Dr. Christof Engelskirchen, hoofdeconoom bij Autovista Group, bekijkt welke van deze nieuwe merken...

Ja, ik wil me abonneren op de nieuwsbrief van Autovista24.

* Verplicht


Schrijf u in om de volgende e-mail te ontvangen:
Autovista24: Essentiële lectuur, data en informatie over auto's – een dagelijkse update van de nieuwe website Autovista24, dagelijks verzonden door Autovista Ltd, in het Engels

Wij gebruiken pixels in onze e-mails om na te gaan wanneer u de URL's in onze e-mails opent, doorstuurt of erop klikt. Dit helpt ons de prestaties en doeltreffendheid van onze e-mails te controleren en te meten. Wij combineren dit met de informatie die u hierboven verstrekt en uw surfgegevens, zodat wij onze marketing beter op u kunnen afstemmen en verbeteren en uw gebruikerservaring op onze website kunnen personaliseren. Door u in te schrijven, gaat u akkoord met het gebruik van uw data voor het verzenden van de geselecteerde e-mails en met het gebruik van trackingpixels. U kunt uw toestemming om onze e-mails en de bijbehorende tracking te ontvangen te allen tijde intrekken door deze link naar ons E-mail Preference Centre te volgen en uw voorkeuren bij te werken. Voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens verwijzen wij naar het privacybeleid van de Autovista Groep en het privacybeleid van Eurotax.