Hoe hebben de voorlopige tarieven op Chinese batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) de voorspellingen voor Europese elektrische voertuigen (EV) beïnvloed? Autovista24-redacteur Tom Geggus spreekt met Neil King, hoofd prognoses bij EV Volumes (onderdeel van J.D. Power), in een nieuwe podcastaflevering.
Het voorspellen van de wereldwijde markttrajecten van BEV’s en plug-in hybrides (PHEV’s) is niet eenvoudig. De variabelen omvatten economische trends, huidige conflicten, industrietendensen en klantvertrouwen.
Protectionistisch beleid, zoals invoertarieven, wordt wereldwijd steeds vaker besproken en toegepast. Daarom vormt dit soort beleid een belangrijke factor om rekening mee te houden bij het beoordelen van de potentiële prestaties van EV-markten.
Hoe hebben de voorlopige tarieven van de Europese Commissie op in China geproduceerde BEV’s de verwachtingen beïnvloed en zullen ze de groei belemmeren? Gaan autofabrikanten hun prijzen verhogen en welke andere strategieën kunnen ze gebruiken?
Abonneer je op de Autovista24-podcast en beluister eerdere afleveringen op Spotify, Apple en Amazon Music.
Aantekeningen weergeven
Hoe hebben de wereldwijde voorspellingen voor EV’s gereageerd op de sterke tegenstand?
Europese Commissie bevestigt voorlopige tarieven op BEV’s geproduceerd in China
Chinese BEV’s worden geconfronteerd met nieuwe voorlopige EU-tarieven bovenop de bestaande rechten
Betekent dit het einde voor de nieuwe BEV-markt in Europa?
Hoe kan de BEV-markt in Europa worden aangewakkerd?
De voorspelling
In zijn laatste prognose schetste King zijn verwachtingen voor de wereldwijde markten voor lichte voertuigen. Deze prognose betreft zowel personenauto’s als lichte bedrijfsvoertuigen. Tegen het einde van dit jaar mag Europa een algemene jaarlijkse groei verwachten van 2,6% meer registraties.
Hoewel dit lager is dan de voorspelde stijging van 3,1% in maart 2024, is het wellicht verrassend dat de markt naar verwachting zal blijven groeien. Vooral EV’s krijgen momenteel veel tegenstand in Europa.
Dit betekent onder andere dat markten voor nieuwe auto’s krimpen of een einde maken aan aankoopstimuleringen. In Duitsland werd eind vorig jaar plotseling het programma ingetrokken, terwijl in Frankrijk de lijst werd aangepast van in aanmerking komende voertuigen. Ook in Zwitserland werd de vrijstelling van 4% invoerbelasting voor BEV’s volledig afgeschaft.
Autofabrikanten kunnen dit jaar ook onder hun voorgeschreven CO2-limieten blijven zonder dat ze meer EV’s hoeven te verkopen. Dit heeft ertoe geleid dat hun aandacht momenteel zou kunnen terugkeren naar benzine- en dieselmodellen, die doorgaans winstgevender zijn.
Daarom wordt voorspeld dat de verkoop van EV’s dit jaar met 4,9% zal toenemen, ondanks de verwachte tragere groei voor de bredere markt. Dit betekent dat BEV’s en PHEV’s samen 21,8% zouden uitmaken van alle verkopen van nieuwe lichte voertuigen in Europa.
Het tariefeffect
Een van de belangrijkste aspecten van de tarieven van de Europese Commissie is dat deze vooralsnog voorlopig zijn, waardoor de effecten ervan nog niet duidelijk zijn. De definitieve rechten zullen naar verwachting begin november worden aangekondigd. Daarvoor zal de Commissie de gesprekken met Chinese functionarissen voortzetten.
Reuters meldde dat de Chinese regering zich ook tot het geschillenbeslechtingsmechanisme van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) heeft gewend. Het Chinese ministerie van handel stelde dat de voorlopige bevindingen van de EU geen feitelijke en juridische basis hadden. Daarnaast hoeven autofabrikanten momenteel alleen bankgaranties te verstrekken.
“De invoerrechten zelf zijn eigenlijk niet van belang”, zei King. “Het is alleen indien en wanneer ze een impact hebben op de prijzen. Als de OEM’s hun impact doorberekenen aan de consument via hoge prijzen. Dan pas zien we een impact.”
Momenteel heeft de overgrote meerderheid van de autofabrikanten hun prijzen nog niet aangepast. Zelfs als de rechten definitief worden, kunnen autofabrikanten verschillende strategieën gebruiken. Voor sommigen zal het haalbaar zijn om eventuele extra kosten op te vangen in plaats van een prijsstijging door te berekenen.
Autofabrikanten kunnen ook profiteren van de voorraad die al naar de regio is verscheept en geïmporteerd. Op de lange termijn kunnen autofabrikanten er ook voor kiezen om modellen lokaal te produceren. Dit zou niet alleen invoertarieven vermijden, maar er ook voor zorgen dat EV’s hun emissies tijdens hun levensduur laag kunnen houden.
Deze inhoud werd u aangeboden door Autovista24.
Let op: dit artikel is een vertaling van het origineel dat in het Engels is gepubliceerd op Autovista24 en kan daarom kleine grammaticale fouten bevatten. In geval van discrepantie of inconsistentie tussen de vertaling en de Engelse versie, heeft de Engelse versie altijd voorrang.